Din vardag
Brickor med semlor.

Semlans egen dag

Tisdagen den 1 mars
är det jobbigt på Sveriges
bagerier och konditorier.
Det är semlans dag, fettisdagen.
Då vill miljoner människor
i Sverige äta semlor.

Totalt äter vi 40 miljoner
semlor om året.
Och bara på fettisdagen
äter vi sex miljoner semlor.
En semla är en bulle
med grädde och mandelmassa.

Men nu för tiden kan en semla
se ut lite hur som helst.
Det finns massor av
olika sorters semlor.
En del smakar vanilj
andra kan smaka choklad.

Fettisdagen började
som en kristen tradition.
Det var den sista dagen
innan fastan.
Under fastan skulle alla
äta så lite som möjligt.
Därför åt folk mycket fet mat
på fettisdagen.

8 SIDOR

Tycker du om semlor?
Vilken semla är godast?
Skriv gärna en kommentar.

Vad tycker du om nyheten?

35 kommentarer

  1. Bebi Peggy says:

    På grund av att jag är allergisk mot mjölk och sojaprodukter, får jag göra mina egna semlor med grädde från Oatly som jag sedan smaksätter med lingonsylt.

  2. Jag e anonym says:

    Mmmm…. Jag ÄLSKAR semlor men bara med vaniljkräm 😋 heheh… jag e anonym

  3. anonym says:

    det är faktisk diskriminerande att det heter fettisdagen💔 det blir som om dom som är lite större inte är lika “fina”

    1. 8 Sidor says:

      Hej

      Namnet kommer inte från ordet fettis.
      Det kommer från orden fet och tisdagen.

      För länge sedan ville folk
      äta mycket fet mat på den här dagen.
      Det var sista dagen innan fastan
      för kristna människor.
      På fastan fick du inte äta mat.
      Därför ville många äta
      extra mycket innan fastan.

      /8 Sidor

  4. SEMLOR MED MANDELMASSA says:

    En fråga hur kan du tycka att det är diskriminerande att det heter fettisdagen det är inte direkt så att dom döpte dagen för att vara elak mot lite mer runda människor dom döpte den för att 6 miljoner människor äter semlor på en DAG!!

  5. SEMLOR MED MANDELMASSA says:

    Japp Semlor med Mandelmassa är godast ingen vanilj

  6. Luisa says:

    jag gillar semla-det är fin och mjuk bakelse! Jag har svårt att hitta nånting gott här i Sverige och semla är unik på sitt sätt! Men jag kopplar den inte till religion-jag är muslim! Alltså godast är om det är färsk faktisk!

  7. En person says:

    Tänker köpa idag asså vad länge jag har väntat för denna dagen!😯

  8. Rebekka Ralmé says:

    Grädde och mandelmassa är godas med choklad blir det inte semla 💞💚💕❤🧡💛

  9. Elisa och Julia says:

    Elisa och Julia 😄 vi tycker att nutellasemla är den godaste semlan 🍩

  1. Kommentera