Din vardag
Fyra olika förpackningar med kefir står intill varandra.

Slut med kefir

Kefir är en sorts filmjölk.
Receptet på kefir
kommer från Ryssland.
Kefir har funnits i flera hundra år.

Företaget Arla gör kefir i Sverige.
Men nu ska Arla
sluta sälja kefir ett tag.

Arla tycker att förpackningen
till kefir ser för rysk ut.
Förpackning till kefir har en bild
som ska få människor att tänka på
Röda torget i Moskva.

Arla är ett av flera företag
som nu stoppar saker
som får folk att tänka på Ryssland.

Arla vill inte ha saker
som kan få folk att tänka på
ledarna i Ryssland.
Det beror på att Rysslands ledare
har startat krig mot Ukraina.

Arla säger att de ska byta
förpackningen på kefir.
Sedan kommer kefir tillbaka.

8 SIDOR/TT

Vad tycker du om nyheten?

17 kommentarer

  1. mikael says:

    inte bra från arla.
    de bländar allt.
    de kan också byta recept så de kan byta namn.
    oj oj oj 😒

  2. Jurist says:

    Vilket nonsens. Vet Svenskar hur många miljoner människor som har dödats av USA och hur många länder de har förstört under de sista 70 åren?

  3. Shosh says:

    Att byta recept har ingen bytedelse, för att vi vet inte kanske Ryssland har tagit recept från ett annat land. Så låt recept vara ,bara byta förpackning.

  4. Fredrik says:

    Så inskränkt Jag har bestämt mig att inte köpa några produkter från Arla from nu Tack gud att det finns andra mejeriproducenter Kan bara säga att Arlas kefir är inte alls som den som man köper i ryssland. Kanske bara falskt för att öka försäljningen av fil. Skit är det i alla fall

  5. Anonymous says:

    Arlas Kefir är dålig kopia av äkta rysk Kefir, jag har redan slutat handla alla varor från Arla.

  1. Kommentera