Din vardag
Hon badar i en sjö, hon sparkar med benen i vattnet. Hon är i vattnet nedanför en brygga.

Många kan inte simma

Många människor i Sverige
kan inte simma alls.
Eller så kan de inte simma så bra.

En del vuxna som inte kan simma
tycker att det är pinsamt
att lära sig simma.
De tycker att de redan
borde kunna simma.
Det visar undersökningar
som organisationen Svensk simidrott
har gjort.

Det finns de som badar
även fast de inte kan simma.
Men det är viktigt att kunna
simma när du badar.
Det är för din egen säkerhet.

På sommaren finns det kurser
på många platser i Sverige.
Det är kurser som folk går
för att lära sig simma.
Det finns kurser för både
barn och vuxna.

I Sverige får barn
lära sig att simma i skolan.

Du kan simma ordentligt
när du klarar av att simma
200 meter på djupt vatten.
Det säger Sveriges livräddningssällskap.

Du ska också kunna
simma på rygg.
Och du ska klara av
att trilla i vattnet och sedan
ta dig upp ovanför ytan
och börja simma.

8 SIDOR

Vad tycker du om nyheten?

0 kommentarer

  1. Bebi Peggy says:

    Jag tillhör de som inte kan simma. Jag kan inte koppla samman rörelserna för armar respektive ben. Pappa kunde heller inte simma.

  2. Ray says:

    Hej, var kan man hitta kurs? Har ni några länkar? Tack så mycket!

    Mvh

    1. 8 Sidor says:

      Hej,
      var bor du?
      Det finns olika sätt
      att hitta kurser för vuxna.

      Du kan kolla med ett badhus
      nära där du bor.
      Många badhus ordnar simskola för vuxna.

      Eller så kan du kolla med
      Svenska livräddningssällskapet.
      De har också kurser.
      Här är en länk om det:
      https://svenskalivraddningssallskapet.se/simkunnighet/vattensakerhetsutbildning

      Här är en länk med telefonnummer
      till Svenska livräddningssällskapet:
      https://svenskalivraddningssallskapet.se/kontakt-regionforbund-och-lokalforeningar

      hälsningar 8 Sidor

  3. Anonymous says:

    Hej jag bor i Frillesås.
    Var kan man hitta kurs? Har ni några länkar?
    Tack!

    Mvh

  1. Kommentera