Din vardag
Burk med surströmming

Dags för surströmming

Den tredje torsdagen i augusti
är en särskild dag.
Då är det premiär för
att äta surströmming.

Surströmming är fisk
som fått jäsa.
Förr i tiden gjorde folk så
för att maten skulle hålla längre.
Men det gör också
att fiskarna luktar väldigt illa.
När någon öppnar en burk
med surströmming håller
många för näsan.

Sverige är det enda land i världen
som gör surströmming.
Men i år finns det inte
lika mycket surströmming
som vanligt.
Det beror på att det finns
mindre strömming i vattnet.
Fiskarna får inte upp
lika mycket strömming
när de fiskar.

Utan strömming går det inte
att göra surströmming.
En del företag
som jobbat med
att göra surströmming har slutat.

Surströmming är populärast i norra Sverige.
Där har en del affärer bestämt
hur många burkar folk får köpa i år.
Då räcker burkarna till fler.

8 SIDOR

Äter du surströmming?
Hur smakar det?
Skriv en kommentar.

 

Vad tycker du om nyheten?

0 kommentarer

  1. Katter är väldigt noga med maten ! says:

    Surströmming. Nej Tack, Strömming ska vara färsk, tycker både katten o husse,

  2. Bebi Peggy says:

    Jag har aldrig ätit surströmming. Däremot har jag provsmakat rakfisk. Det är röding som fått jäsa på samma sätt som man jäser surströmming. Det smakar mest salt. Det är främst i Norge man äter rakfisk.

  3. Mohamed says:

    jag har tittade på youtube video och såg människör som kräks när de oppnar surströmming burk. jag blev så rädd

  4. Christer pettetsson says:

    Finns ingenting som slår surströmming ,dreglar bara jag hör ordet

  5. Max lanza Renato Bernquist says:

    🤮sur strömming luktar väldigt illa och starkt🤮🤮🤢🤮🤮🤮🤮🤮🤮

  6. Lars.waernulf@gmail.com says:

    Ja det gör jag det smakar gott kan jag tala om för dig

  7. Ali Algeribawi says:

    💩💩💩💩💩💩💩💩💩💩🤮🤮🤮🤢🤢🤢🤢🖕🏾🖕🏾🖕🏾

  8. Lennart says:

    Den är inte rutten. Varför skriver ni så på ett ställe och på ett annat ställe det mer riktiga att den är jäst. Den är fermenterad. En metod som används på annat också. Det är dåligt att sprida den missuppfattning bara för att man inte gillar surströmming som många gånger beror dess doft

    1. 8 Sidor says:

      Var står det
      att den är rutten?

      Vi är flera
      på redaktionen
      som gillar surströmming.

  9. Lycurycy says:

    Jag har en vän som åt det ,han sagt att det är jätte gott men lucktar jätte dåligt.
    Då finns olika folk som gillar och många som gillar inte.
    Man kan göra vad vill.

  10. mkl.fsk says:

    detsamma Mohamed. jag tror att jag förädrar att ha en is bad varje dag än att äta surströmming bara en gång

  11. Förnuft says:

    När jag var liten, min mamma hade en tunna surströmming på baksätet i sin bil som läckte ut. Bilen luktade surströmming 3 år senare när hon sålde den. Det var särskilt obehagligt under sommeren😷!

  12. Karin F B Örebro says:

    Jag älskar surströmmingen och det ska vara en klämma..😋

  13. Monster😍😍 says:

    Jag har aldrig ätit surströmming🤮. Och aldrig kommer att göra😒

  1. Kommentera