Din vardag

Bildgalleri

  1. Tranor som flyger. Foto: AP/TT
  2. Ladusvalan flyttar över vintern. Foto: TT
  3. Fiskgjusen flyttar. Foto: AP/TT

Fåglar lämnar Sverige

Många fåglar har redan
flugit från Sverige.
Andra är på väg bort.
Nu är tiden då fåglarna flyttar.

Det är många fåglar
som flyttar från Sverige
över vintern.
De är flyttfåglar.

En del fåglar började flytta
redan i början av augusti.

I oktober brukar
alla ha flyttat klart.
Det är ungefär 350 miljoner
fåglar som flyttar från Sverige.

Många fåglar flyttar långt.
De flyttar till Afrika.
Så gör till exempel näktergal,
svala, fiskgjuse och gök.

En del fåglar flyttar lite kortare.
De flyttar till södra Europa.
Så gör till exempel trana,
rödhake, lärkor och många gäss.

Men varför kommer fåglarna
tillbaka till Sverige
när vintern är slut?
Varför bor de inte kvar
där det alltid är varmt?
Då skulle de slippa flyga så långt.

– Fåglarna har fler platser
att bygga bo på i Sverige.
Här finns inte lika många
djur som jagar dem.
Och i Sverige finns
färre parasiter som
kan göra fåglarna sjuka.

Det säger Anders Wirdheim.
Han är expert på fåglar.

8 SIDOR/TT

Vad tycker du om nyheten?

0 kommentarer

  1. Björn says:

    Vi som tittar på fåglar (fågelskådare) blir kanske sorgsna när så många fåglar flyttar, men det är ett bra tillfälle att få se många olika fågelarter. Flera fågelarter bor långt norrut och de passerar bara när de flyttar. Om de inte hade flyttat så hade vi aldrig fått se dem.

  2. Constance la Fleur says:

    Har alltid älskat fåglar. Ngn läste “Tyst vår” på biologin i 7:an. Fasansfullt utan fåglar! Stoppa lösa katter- de dödar enormt många fåglar! (Snåla kattägare,ha dem hemma o mata dem!)Låt alla underbara fåglar få finnas kvar av de som f.f. finns! Rara gråpsparven ser jag sällan numera liksom koltrasten . SORGLIGT. En stor förlust

  3. Natur Boy says:

    Låt oss ha luften av fåglar tillsammans och ge mer kärlek till fåglar. Låt oss mata dem och släng inte ut tjänarnas mat, och samma mat kan mätta dem💚

  4. Bebi Peggy says:

    När jag var tonåring besökte skolan en fågelstation i Falsterbo. Där fick vi se hur de ringmärkte fåglar. Minns att jag tyckte synd om fåglarna som skulle ha en ring runt sitt ena ben, bara för att vi människor skulle veta vart de tog vägen när hösten kommer.

  5. Ulfsdotter says:

    Alltid sorgligt när fåglarna flyttar men så värmande när de kommer tillbaka …Välkommen tillbaka till våren vackra fjäderfän.

  6. Isabella says:

    Älskar att sjunga o vissla ihop med olika fåglar o läten…se hur dem bygger bon o tar hand om sina ungar…fantastiskt🥰😊😃

  7. Isabella says:

    Mata inte fåglarna för vår kära Gud Fader tar hand även om dessa varelser…enligt Guds Ord är det sanning o jag ser det varje dag🥰

  1. Kommentera