Din vardag
Kvinnan och hunden kramar varandra

Hundar kan gråta av glädje

Hundar verkar kunna
gråta av glädje.
Det säger forskarna.

Forskarna undersökte
hur hundarna gör
när de träffar sin husse
eller matte igen.

De lät hundarna vara ifrån
sina ägare i sju timmar.
Hundarna blev väldigt glada
när de sågs igen.
Och hundarna fick till och med
tårar i ögonen.

Tårarna kan bero på hormonet oxytocin
som bildas i kroppen
när vi känner lycka.
Oxytocin kallas för kärlekshormon.

– Hundarna kanske får tårar i ögonen
för att ägarna ska vilja
ta hand om dem mer.

Det säger en av forskarna
som undersökt hundarna.

8 SIDOR/TT

Har du sett en hund gråta?
Berätta gärna i en kommentar.

Vad tycker du om nyheten?

0 kommentarer

  1. Missnöjd elev 👩‍🎓 says:

    Vem gjorde denna nyheten snälla berätta jag ska lämna in denna i skolan och då behöver jag veta personens namn 🥺

    1. 8 Sidor says:

      Hej!
      Nyheten är skriven av oss journalister på 8 Sidor och av journalister på TT.

      Hälsningar,
      8 Sidor

  1. Kommentera