Din vardag
En brevbärare hålla ri en stor hög med reklam. Bakom står en postcykel.

Nej till reklam i brevlådan

Många människor
har en lapp på brevlådan.
Nej till reklam står det på lappen.
De vill inte ha reklam.

Den som inte har en sådan lapp
kan få mycket reklam i brevlådan.

Det kan komma nästan
50 kilo papper med reklam
hem till folk varje år.
Det har företaget Postnord
sagt tidigare.

Den som har satt upp
en lapp på brevlådan
för att slippa reklam
ska inte få reklam.

Men nu kommer alla i Sverige
att få mindre reklam.

Postnord har bestämt
att sluta dela ut reklam
som inte har någon adress.
Sådan reklam får
alla som inte sagt nej till reklam.

Det är för dyrt
att dela ut sådan reklam,
säger Postnord.

I början av april nästa år
ska Postnord sluta
med den sortens reklam.

Det finns andra företag
som också delar ut reklam.
De kommer troligen
fortsätta dela ut reklam
som vanligt.

8 SIDOR/TT

Får du reklam i din brevlåda?
Skriv gärna en kommentar.

Vad tycker du om nyheten?

0 kommentarer

  1. Bebi Peggy says:

    Varje helg får jag reklam från ICA, Coop, Willys och City Gross. Flera av dessa butiker ligger i andra kommuner än den där jag bor. Det är i regel skolungdomar som delar ut denna. Via Postnord får jag reklam från butiker som inte säljer livsmedel. Mycket av reklamen hamnar i soporna.

  2. Bebi Peggy says:

    Har precis varit ute och kollat och sett att 5 av mina grannar satt upp ett meddelande om att de inte vill ha reklam. Det är allt som allt 20 brevlådor där jag bor. När jag var nyinflyttad för 10 år sedan var det bara en granne som inte ville ha reklam.

    1. 8 Sidor says:

      Hej Elin!

      Postnord säger att det beror
      på flera saker att de slutar
      dela ut reklam utan adress.
      En grej är att papper blivit dyrare.
      Därför är det inte lika många företag
      som trycker reklam och vill ha utdelad.
      Postnord tycker att de tjänar
      för lite pengar på att jobba
      med att dela ut reklam.

      Hälsningar
      8 Sidor

  3. Elin says:

    Men är det verkligen möjligt att det kommer bli mindre reklam nu? Ni skriver ju att det finns andra företag som delar ut reklam. Då kommer ju dom att dela ut reklamen som postnord inte vill dela ut.
    Alla företag som Ica, Willys och andra kommer ju inte sluta göra sin reklam menar jag.

  4. AmeliaEddie says:

    Vi får bara reklam på vintern för då syns våran skylt inte lika tydligt.🪧 🙂😃

  5. Tombliboo Eee says:

    vi får inte reklam bara för att vi satte upp en lapp som sa “nej tack till reklam” sen dess har vi inte fått någon reklam alls😭😭😭

  6. mkl.fsk says:

    vi har en sådan lapp på brevlåddan men sälan fick vi reklam 😬, och vi fick reklam för vissa politiker partier också, eerrkk.
    jag ska göra en störe lapp, med flera färger.

  1. Kommentera