Din vardag
En pappa tittar i sin mobiltelefon medan ett barn som är sjuk ligger i soffan.

Hemma med sjuka barn

När viruset corona
smittade som mest
var det många föräldrar
som var hemma med sjuka barn.
Det var åren 2020 och 2021.

Att vara hemma med sjukt barn
brukar kallas för vab, vård av barn.

Många förskolor sa nej
till att ta emot barn,
även om barnen bara
var lite snoriga.

Folkhälsomyndigheten sa också
att personer som kände sig
bara lite sjuka
skulle vara hemma från jobbet.

Nu finns det inga
sådana regler längre.
Men ändå är det fortfarande
väldigt många föräldrar i Sverige
som är hemma med sjuka barn.

Föräldrarna får pengar
när de är hemma.
Pengarna kommer
från myndigheten
Försäkringskassan.
Det är statens pengar,
våra pengar.

Mellan januari och september i år
kostade vård av barn
1,5 miljarder kronor mer
än samma period år 2019.

Förra året, 2021, betalade
Försäkringskassan ut
7,8 miljarder kronor
under hela året
till föräldrar som var
hemma med sjuka barn.

Hittills i år har det
betalats ut 5,8 miljarder kronor.
När det här året är slut
kommer det förmodligen
att bli mer pengar
jämfört med förra året.

Niklas Löfgren jobbar
på Försäkringskassan.

Han tror att ökningen
beror på att föräldrar
har blivit försiktigare
efter den stora spridningen
av viruset corona.

Föräldrarna har barnen hemma
så fort de blir lite snoriga
eller får lite hosta.

– I dag tycker föräldrarna
att det är fel att skicka
ett barn till förskolan
om barnet är lite förkylt,
säger Niklas Löfgren.

8 SIDOR/TT

Vad tycker du om nyheten?

18 kommentarer

  1. Shamsaddin says:

    På grund av Corona -viruset och hemstenen fann många föräldrar en möjlighet att bo med sina barn.

  2. shahed says:

    Jag tycker om att nyheten föräldrar har rätt frukta för sina barn , för att coronaviruset spred sig mycket. 😷😷

  3. Amira says:

    Föräldrarna får pengar när de är hemma.
    pengarna kommer från myndigheten. Våra pengar.

  4. Ameneh khavari says:

    Det är bra att tillåter i Sverige för föräldrarna som var hemma med sjuka barn. Det bästa av allt är att det lönar sig.😍

    1. 8 Sidor says:

      Hej Ameneh. 🙂

      Tack för din kommentar.

      Men det lönar sig inte.
      Du får lite mindre
      än 80 procent av din lön
      när du vabbar.

  5. Amira says:

    Föräldrarna får pengar när de är hemma.
    pengarna kommer från myndigheten Försäkringskassan. Det är statens pengar, våra pengar.

  6. Gladys says:

    Många föräldrar tar inte sina barn till skolan bara för att de har snor.
    Och allt är inte coronavirus.

  7. G says:

    Aooo! Jag vet inte, det låter bra. Men att få 80% BARA av sin lön, vadå?! Det är ju inte vårt fel att barnen blir sjuka! Man borde få all sin lön. 😐 Rätta till er Sverige. 😑

  8. Anonym says:

    Det är också personal som är hemma när de har en lite ont i halsen, hostar eller näsan rinner en lite. För de gäller inte heller restriktioner längre. Så de får jobba men utnyttjar det fortfarande 😖

  9. Darkness says:

    Det är inte så konstigt föräldrar hemma sina egna barn men problemet att skicka barnen i skolan och förskolan faktiskt de är sjuka och det är inte så bra smittar andra barnen😢😠

  1. Kommentera