Din vardag
Två kanelbullar i vita bullformar.

Kanelbullens dag

Den 4 oktober är
kanelbullens dag.
Då äter folk i Sverige
flera miljoner kanelbullar.

Men vi äter mycket
kanelbullar andra dagar också.
Många vill ha kanelbullar
när vi fikar.

Kanelbullen kom till
för ungefär 100 år sedan.
Det var efter
det första världskriget.
Då gick det att handla
varor igen som
varit slut under kriget.
Till exempel smör och kanel.

Kanelbullens egen dag
har funnits i snart 25 år.
Det var Kaeth Gardestedt
från Malmö
som hittade på dagen.

Hon ville att folk
skulle baka bullar
och bjuda människor
för att visa att vi bryr oss
om varandra.

8 SIDOR

Äter du kanelbullar i dag?
Vem bjuder du på en kanelbulle?
Skriv gärna en kommentar.

Vad tycker du om nyheten?

31 kommentarer

  1. Kanelbulle älskaren! says:

    Jag älskar kanelbullar! Väldigt rolig tradition🇸🇪🥧

    1. 8 Sidor says:

      Hej!

      Det kan du få!
      Men inte av oss, tyvärr.
      Hoppas du får det
      av någon annan.

      Vänliga hälsningar från 8 Sidor

  2. Erik says:

    Jag tycker att chokladbollar är godare än kanelbullar men kanelbullar är också goda.

  3. Bollibompadraken says:

    Jag äter oftast kanelbullar till fikat, med mina vänner och familj. Att det är kanelbullens dag idag gör mig glad för man kan äta kanelbullar med hela svenska folket (jag vet att inte alla äter kanelbullar).

  4. Anonymous says:

    Hur kan man hitta på en egen dag? XD
    Då vill jag var en dag för etableringen av ha-bortfall i svenska språket där de hylla Tyskland för dess inverkan.

    Jag älskar svenska språket mer än tyska. 🇩🇪🇸🇪

  5. Szilvi says:

    Det är min födelsedag…så jag tycker extra mycket om kanelbullarna.

  6. Bebi Peggy says:

    Hittade idag kanelbullar på ICA. Gott. Lussebullar gillas också. Men det lär nog dröja innan man köpa sådana.

  7. Uffe says:

    Helt nybakade fortfarande varma kanelbullar med kall mjölk är svårslaget.

  8. Maria Jönsson says:

    Jag åt en toscabulle istället eftersom kanelbullarna på Hemköp var slut eller rättare sagt de gräddades i ugnen och jag orkade inte vänta tills de var klara 😀

    1. 8 Sidor says:

      Hej gerre!

      Tyvärr får du ingen bulle av oss.
      Kanske någon annan bjuder dig?

      Hälsningar
      8 Sidor

  9. Luisa says:

    Alltså jag äter de inte ofta-men ide att bjuda någon på att fika är fin! ingen bjuder någon på kaffe idag och jag tycker det är fel! Jag undrar bare om det är inte skadligt att äta många kanelbulle om kanel är farligt?! Men det är fin bakverk och bara om någon bjuder någon på den…🙂

  1. Kommentera