Din vardag

Bildgalleri

  1. Toapapper ska bli dyrare. Foto: TT
  2. Gamla rullar med toapapper. Foto: TT
  3. För i tiden har folk torkat sig med tidningspapper och bitar av trä. Foto: TT
  4. Gammalt toapapper. Foto: TT

Toapapper blir dyrare

Toapapper kommer
att bli dyrare i Sverige.
Det säger företaget Essity
som gör toapapper.

Företaget säger att de måste
höja priset på toapapper
eftersom det har blivit dyrare med el.
Företaget säger också
att det har blivit dyrare
att köpa in saker
som företaget behöver
för att kunna göra papperet.

Nu vill många människor
passa på att köpa toapapper
innan det blir dyrare.
Ingen vill vara utan toapapper.

Men folk i Sverige har inte
använt toapapper så länge.
Toapapper började komma
efter år 1850.
Det var ungefär samtidigt
som de första toaletterna
med vatten.

Innan det fanns toapapper
använde människor
olika saker för att torka sig,
till exempel löv, hö eller halm.
En del torkade sig med ett finger
eller med kläderna.

Under lång tid
använde folk en pinne
för att torka sig i stjärten.
Pinnen kallades skitpinne.
Efter att du hade torkat stjärten
med pinnen slängde du den.

Toapapper görs av trä.
Men i Tyskland finns det företag
som undersöker om det går
att göra toapapper
av sumpen från kaffe.
Då skulle toapapperet bli billigare.

8 SIDOR/TT

Vad tycker du om nyheten?

39 kommentarer

  1. Anonym says:

    Alltid är dyrare inte bara toapapper . Hur leva vi på framtiden 🥺.

  2. Anonymous says:

    Oroa dig inte! Vi måste alla använda skitpinnar igen! Helt gratis, återanvändbart och bra för miljön!

  3. Anonymous says:

    Det var instruktioner om hur ska vi överleva utan toapapper !!!😂😂😂

  4. Förnuft says:

    Var väldigt försiktig om ni använder skitpinnar. Annars kan det gå åt skogen!😭

  5. Lya says:

    Vi använder inte toalettpapper vi använder med vatten, att använda med vatten känner man skönare och mer rent.

  6. Dragan Blom says:

    Det här låter inte så särskillt herligt, jag hopa att det blir mindre pengar höjning och mer höjning på lönen😂😂

  7. Susanne says:

    Det är den röd-gröna politiska sandlådans fel och inte Ryssland, vi var självförsörjande på el innan de stängde ner, så att vi sitter i knäet på Europa nu.. Öppna Barsebäck igen så vi får tillbaka vår standard.. Nu är vi på Bangladesh nivå. 😐

  8. Jmed says:

    Jag såg ett klipp med någon som tog med sig tomma rullar till toan på ica och körde refill där.

  9. Anonymous says:

    Nu får det vara nog folk blir fattiga. Och hur ska man kunna leva å äta när maten å allt blir bara dyrare och dyrare???😔😢

  10. Kenneth says:

    Det var ett jävla gnäll om skithus papper jag tjänar 9400 i månaden jag klarar mej nog utan att behöva använda en pinne i röven

  11. Biologen says:

    Allt blir mindre och dyrare. Livsmedel importerat och producerat med fossila tekniklösningar konstgödning och kemi. Dyr och usel livsmedels produktion från jordbruket. anledning till att hälsan i Sverige är usel. Inte många som investerar i hälsa och miljö. Dyrt toapapper? Tvål och vatten tvättar även rumpan.

  12. Rogge B says:

    Går inte bara skölja röven med vatten, måste ha tvål oxå annars luktar hela du skit🤣

  13. Christian A Sten says:

    Mycket skitsnack! När jag var liten använde vi gamla dagstidningar. Vi hade utedass utan rinnande vatten!

  14. Anonymous says:

    Maten dyrare och hyran ock toalettpapper och elen snart bor man på gatan😭

  15. Deprimerad says:

    Allt har blivit för djävligt i vårt land gissa varför…😥😥

  16. Gun says:

    Jag tycker synd om alla små barn som skall växa upp i det här landet det var bättre förr!!😫😫

  17. Mats says:

    Visst räckte toapappret längre förr?
    Numera uppblåsta toalettpapper på en stor innerrulle.
    Jag har en kompis som inte bryr sig om så mycket om toapappret blev femtio kronor dyrare per förpackning, säger han nu ja, men om det verkligen händer?

  18. Anonymous says:

    Folk kommer att bli fattigare men Capital Group blir rikare!!! Europas valuta och industri kommer att förstöras på grund av europeiska politikers dumhet! Vi kommer att betala för vår okunnighet, vi skadar oss själva och inget annat!

  19. Maria Jönsson says:

    Jag tvättar mig med vatten från en vattenkanna och torkar mig med en handduk. Mycket fräschare,det lärde jag mig när jag bodde i Malaysia ett tag som ung .

  20. Luisa says:

    Exakt! Med vatten är man ren…pengarna som går till papper man kan ge till välgörenhet faktisk! När jag var ung så blev lång tid i Tjechoslovakien utan papper…

  1. Kommentera