Din vardag
En bil kör på en gata i en stad. Bilen har en röd triangel på sin bakruta.

A-traktorer kan få regler

Det borde vara hårdare
regler för bilarna
som kallas A-traktorer.

Det tycker myndigheten
Transportstyrelsen.

Myndigheten vill att det
blir krav på att ha bälte
och krav på att ha vinterdäck.
Och det ska bara
få sitta en person
på varje säte.

Det här är regler
som inte finns i dag
för A-traktorer.

Det har blivit fler
A-traktorer i Sverige.
Det finns över 50 tusen.

Samtidigt har också
olyckorna ökat mycket.
Det är därför som
Transportstyrelsen
vill ha hårdare regler.

Nu har myndigheten
lämnat sitt förslag
till regeringen.

Andreas Carlson i regeringen
tycker att förslagen låter bra.
Nu ska regeringen
jobba med förslagen.
Det kan ta några månader
innan de nya reglerna
börjar gälla.

A-traktorer är bilar
som får köra högst
30 kilometer i timmen.

Du får köra A-traktor
från när du är 15 år.

Du måste ha ett körkort.
Antingen ett vanligt körkort
eller ett körkort för moped
eller ett körkort för traktor.

MARTIN HANBERG/8 SIDOR

Vad tycker du om nyheten?

26 kommentarer

    1. 8 Sidor says:

      Ja, du behöver körkort.
      Antingen ett vanligt körkort
      eller ett körkort för moped
      eller ett körkort för traktor.

      /8 Sidor

    1. 8 Sidor says:

      Hej Nyfiken.

      A-traktor och Epa-traktor
      är ungefär samma sak.

      Myndigheter i Sverige slutade
      att använda ordet Epa år 1975.

      Efter det har myndigheterna
      bara använt ordet A-traktor.

      Men många människor i Sverige
      säger fortfarande Epa-traktor
      när de egentligen menar A-traktor.

      /8 Sidor

  1. Realist says:

    Med bättre utbildning så skulle inte problemet finnas. Dock finns det många bilister som inte skulle sitta bakom ratten . Bättre utbildning och krav på säkerhetsbälte. Vinterdäck och ökad hastighet till 45km/h

  2. Minst sagt tokig lagstiftning. says:

    Tro fan att dom kör av vägen väghållningen är mycket sämre med låst fjädring i bak Höj hastigheten till 45 kmt med samma kort kan du köra en 40 kmt traktor med släpvagn o 20 tons totalvikt, Återställ fjädringen på fordonet i bak Moped bilen har fjädring på alla 4 hjulen.

  3. Zoomeristen says:

    Typiskt byråkratbeslut,de flesta förslagen är bra,men att inte höja hastigheten till iaf 40 km/h är ren idioti,fordonen kommer nu fortsättningsvis att ligga ivägen o blockera o irritera övriga bilister.Med en höjning med 10 km/h,så håller du ju den hastighet vi har i städerna idag,risken för irriterande köbildning minskar.

  4. Märklig bedömning o lag av max hastighet says:

    Mopedbilen får köra 45 kmt, A traktorn 30 kmt, Säkerheten i resp fordon vid en frontalkrock, Plast kaross mot krocktestad plåtkaross den utgången av skadorna på fordonen är nog klar för gemene man.

  5. Seymor Butts says:

    Listna till sången EPA Traktor av Eddie Meduza för att få veta alla om EPA traktorer. En sån kul låt!

  6. Helder says:

    Stående passager på bussen har ingen bälte.
    Små barn på cykeln har ingen bälte. Sluta jogga EPA traktor.

  7. Glad trafikant. says:

    Likadana påföljder som moped trim blir lätt MC. Böter.
    Körkort eft 20 i fyll körning.
    Fartlås av typ låser hela fordonet vid intrång av box. Återställs via tranpostyrelsens sk valda service verkstad.
    Fäder tar ansvaret.

  8. Glad förare says:

    De som inte ex respekterar trafik regler, lagar ect är olämplig fordons förare.
    Skall inte framföra ett motordrivet huvudtaget för sin och andras skull.

  9. RL says:

    höj hastigheten, inför körprov för A traktor, bälteskrav,vinterdäck, regskyllt.
    Sluta gnäll på ungdomarna! Dom har all rätt att vara på vägarna om de kör lagligt.
    Föräldrarna är dom som har ansvaret över ungdomen och A-atraktorn.

  10. Monica says:

    Vad får dom lära sig på lektionerna för att få sitt körkort?? Som dom kör ute i trafiken så har nog alla körskolorna missat att lära ut både trafikregler och trafikvett. Bort med dom från vägarna tills dom är mogna att köra i trafiken

  11. Anonym says:

    Dom säger att de ha blivit mer olyckor, de är ju sant men hur tänk dom med moppebilar/plastlåda

  12. Barren says:

    Som pojken i Gotland kör omkring med tunglastbil och är 15 år wow Sverige myndigheter måste börja ta tag i lagarna och regler. Tänk de som behöver betala massa pengar och utbildningar för att få c kortet så kommer en 15år pojke som kan bara hoppa in i en tunglasbil o köra pga de är en A traktor sjukt.

  13. Emil says:

    Haha så de behöver inte bälte i nuläget och det är inte förbjudet att sitta flera per säte? XD

  14. Galning says:

    Jag har hört att någon har haft en långtradare som A – traktor. Stämmer det?

  15. Öl says:

    Moped bilarna är mer osäker och går snabbare än EPA traktorer och de är mer säckrare

  1. Kommentera