Din vardag
En kvinna visar upp en kappa.

Vi slänger för mycket kläder

Varje år köper vi i Sverige
massor av nya kläder.
Men vi slänger också kläder.
Varje år köper vi i Sverige
14 kilo kläder.
Vi slänger ungefär sju kilo.
Det är dåligt för miljön.
Och vi förlorar pengar på det. 

Det finns flera sätt
att ändra på det.
Det första vi kan göra är att
inte köpa nya kläder så ofta. 

Vi kan också ta hand om
de kläder vi har.
Om vi sköter kläderna
håller de längre. 

I stället för att slänga kläder
kan du ge bort dem.
Då kan andra använda dem
och behöver inte köpa nya. 

Det finns många affärer
som säjer begagnade kläder.
Många vill köpa sådana kläder.

Anna Blomberg Andersson
äger en sådan affär i Stockholm.
Hon arbetade tidigare
med mode och nya kläder.
Men hon tröttnade på att
försöka sälja mer och mer kläder. 

– Det går inte att fortsätta
att bara köpa nytt.
De är viktigt att använda
de kläder som redan finns,
säger Anna Blomberg Andersson.

– Min tanke är att människor
ska komma hit med kläder
de tröttnat på och hitta nya här,
säger Anna Blomberg Andersson.

8 SIDOR/TT

Tips för att få kläderna att hålla längre
  • Häng upp och torka kläderna. Använd inte torktumlare. 
  • Om kläderna inte är moderna kan du lämna dem till ens skräddare.
    Hen kan ändra så de känns modernare.
  • Tvätta inte kläderna så ofta. Då blir de slitna. Vädra dem och ta bort fläckar i stället.
  • Blanda kläder på nya sätt när du klär dig.
    Då tröttnar du inte på dem lika fort. 

Vad tycker du om nyheten?

19 kommentarer

  1. Anonymous says:

    Det är sant att vi köper mycket kläder och blir tröttnat på dem. Men man kan väl sälja kläder till någon istället för att slänger kläder

  2. Willie Makit says:

    Min fru säljer gamla kläder på webben, och har tjänat mycket pengar. På Facebook t ex.

  3. mkl.fsk says:

    fel rubrik !
    jag slänger inte för mycket kläder för jag inte köper för mycket kläder.
    “många slänger för mycket kläder” blir bättre. jag är “oskyldig”.

  4. mkl.fsk says:

    det finns också kläder med dåligt kvalitet. t.ex. ska jag inte köpa “happy socks” längre för de är dåliga, de går sönder för snabbt i häl, och man kan inte veta innan man köper. jag har inte samma problem med annan strumpor.

  5. Caisa says:

    när jag gick i skolan på 60 och 70-talet hade vi
    “hemkunskap” och där fick vi att lära oss klädvård. Borde kanske införas igen.
    Vi både tvättar och slänger kläder i onödan. Använder på tok för mycket tvättmedel vid tvätt och medlet sköljs inte ur, utan orsakar hudproblem och hamnar i vattendragen.

  6. Hossein says:

    Jag tycker att den korrekta konsumtionsmetoden bör läras ut i skolor från barndomen, eftersom extravagansen frodas i Sverige.
    Vi hjälper både ekonomin och miljön genom att hålla balans och måtta.

  7. Peter says:

    Vi köper alldeles för mycket kläder. Som ett resultat kastas många välbevarade kläder bort. Det är inte bra för miljön.

  8. mesut says:

    Jag köper mycket kläder.jag ska vara ännu mer försiktig fron och med nu . Jag tar med mig mina gamla kläder till Turkiet och ger den till böhövande.

  9. Nazanin says:

    Försök att tvätta dina kläder så mycket som möjligt med kallt eller ljummet vatten med milda tvättmedel, eftersom hög värme orsakar skador på tyget och förkortar klädernas livslängd.

  10. Najiba says:

    Istället for att slänga kläder kan du ge bort dem. Då kan andra använda dem och behöver inte köpa nya.

  11. semanur says:

    Jag håller inte med Anna Blomberg Anderson. Ja, jag köper mycket kläder, men det är världens lag. Vi köper, klädbutiker vinner. Det här är en cyket, så länge vi inte tar mer än vi behöver är det inga problem.

  12. Shahed says:

    Nyheten handlar om vi i Sverige köper 14 kilo nya kläder varje år.
    Och det är dåligt för miljön.😢

  13. Ameneh khavari says:

    Det är inte bra om att människorna köper mycket kläder och begagnar inte för mycket av klä sen slänger .eftersom jag tror inte bra det är dåligt för miljön .
    Också vi för förlorar pengar på det.

  14. Anonymous says:

    Hej på er.
    Jag köpte inte mycket en kläder så jag.
    för att jag kan inte slänga kläder mycket.
    Om kläder slängde jag det var pengar. Som den kastade förlora pengar.
    Det var inte skitdåligt man måste sparsam pengar när pengar förlorar. Om du yngre när pengar ville om du blev gammal så det måste skydd.

  1. Kommentera