Din vardag
En bild på GBs big pack vanilj

Glass får dåligt pris

Det finns ingen mjölk
i GBs glass Big pack vanilj.

Tidigare fanns det mjölk i glassen.
Men GB har tagit bort mjölken.
I stället har de använt
protein från ärtor och vatten.

Det har folk blivit arga på.
De vill att det ska vara mjölk
i en glass som smakar vanilj.
De säger att GB lurar folk.

Därför får GB ett dåligt pris.
De får priset Årets bluff med mat.

GB säger att deras glass
är bättre för miljön.
Det är därför de tagit bort mjölken.

– Vi är stolta över glassen.
Det är tråkigt att de
som delar ut priset
inte förstår att det går
att göra glass
på ett modernt sätt,
säger Victoria Gelmanovska på GB.

Priset heter Årets matbluff.
Det är föreningen Äkta mat
som delar ut priset.
Experter på mat är med
och väljer ut maten som de säger är fusk.
Folk får också rösta.
I år var det 18 tusen
människor som röstade.

8 SIDOR

Vad tycker du om nyheten?

41 kommentarer

  1. Bebi Peggy says:

    GB får gärna ta bort mjölken från fler av sina glassar, eftersom jag råkar vara allergisk mot mjölkprotein och soja.

  2. Anonymous says:

    Sätt “VEGAN” på förpackningen. Nu är GB årets största hjälte!

  3. Kristof says:

    Min son är allergisk mot mjölk, och jag tycker att det är en bra lösning.

    🙂

  4. Håkan Almqvist says:

    Jag förstår att de som är allergiska mot mjölk tycker det är bra. Jag är allergisk mot ärtor(svullnar upp i halsen=dödligt)och om jag köper något som normalt sett inte innehåller det, vill jag att det ska stå med tydlig text på framsidan.

  5. Lena says:

    Tror inte att någon har märkt någon skillnad.Toppengod glass och jättebra för alla allergiker.

  6. Anonym says:

    Sluta skriva Eww hörni. Det är mer folk som är allergiska mot mjölkprotein än ärtor. (Inget dumt menat mot dom som är det❤️) men det är inte så farligt för att det finns flera andra vanilj glassar ni kan äta ni behöver inte bara äta GB

  7. Anonym igen says:

    Anonym igen! Jag mena att att det inte var något fel att vara allergisk mot ärtor och att det är säkert normalt men inte lika normalt ! Hoppas ni fattar❤️

  8. Tilly says:

    I Nordamerika skulle GB kallas det “fryst efterrätt” istället av glass. Regler säger att glass måste innehålla mjölk eller grädde.

  9. Anonymous says:

    det är bra för jag är alergisk mot mjölkprotin 😊 jag är veldigt tacksam

  10. BTSPAVEDTHEWAY > 3 says:

    Nämen det är bra men bodde det inte stå VEGAN på förpackningen för att då vet man vad man äter och ni behöver inte äta GB vanilj glass det finns så många andra företag som säljer vanilj glass.Och en nackdel är att varför ärtor nämen kan man inte använda almond milk och göra glass av de till de veganer där ute.

  1. Kommentera