Din vardag
En hand letar bland mynt i en sliten plånbok

Jobbig vecka för många

Det har blivit dyrt i Sverige.
Pengarna som folk tjänar
räcker till mindre.
Räntan för ett lån
har också blivit högre.
Priserna på mat
och el har blivit högre.

Det har nyligen
varit jul och nyår.
Många har använt
mer pengar än vanligt
för att köpa presenter
och god mat.

Nu är det tomt
i plånboken för många.
Och den här veckan
kan vara extra jobbig.
Det dröjer fortfarande
ungefär en vecka innan
det kommer nya pengar.

De flesta som jobbar
får sin lön i slutet av månaden.

– Många har det svårt nu,
säger Américo Fernández
som jobbar på banken SEB.

Men experter har tips
på hur du kan klara
den svåra veckan.
De har också tips på
hur det går att klara sig
på lite pengar
under en längre tid.

Experterna tror att många
kommer att ha svårt
att få pengarna att räcka
längre fram i tiden också.

Det viktigaste är att erkänna
att du har problem.
Försök sedan att göra
något åt det.

– Många små ändringar
kan göra det bättre,
säger Américo Fernández.

Här är sex tips:

1. Sälj saker som du har
och som du inte behöver.

2. Laga mat i matlådor.
Det är dyrt att äta på restaurang.

3. Köp inte sådant
som du inte behöver.

4. Kolla efter saker som är
extra billiga när du köper mat.

5. Kolla om du betalar för tv-kanaler
som du kan vara utan.

6. Om du inte har råd att betala
en räkning ska du prata
med den som skickat räkningen.
Kanske kan du få betala lite i taget.

8 SIDOR/TT

Har du slut på pengar?
Hur gör du för att klara dig?
Skriv gärna en kommentar.

Vad tycker du om nyheten?

21 kommentarer

  1. Alisha says:

    Varför kan inte politiker bestämma att varje människa för 10000 kr varje år eftersom man har brist på pengar, Håller du med mig 8 sidor????

  2. Nazar says:

    Hej,
    Jag har lite pengar nu men jag kommer att klara mig.
    För att klara mig köper jag billiga saker och billig mat.

  3. Anonymous says:

    Jag har sparat under föra året och nu har jag tillräckligt pengar att leva på

  4. Bebi Peggy says:

    Det har funnits perioder då jag haft ont om pengar. Minns en gång att jag dagen innan pension bara fanns 50 kronor i plånboken. En annan gång var det bara 8 kronor dagen innan pension.

  5. Sg says:

    for de som brukar köpa vad de vill, for de har barn och barnen brukar köpa vad de vill det blir svårt tid. regeringen måste gjöra nånting.

  6. Anonymous says:

    Jag tror att det är svårare månaden till mig det är slut min pengar och jag väntar på barnbidrag 😬🙇🏼‍♀️jag hoppas att den veckan går snabbt

  7. Höja lön till vårdpersonal says:

    Jag har också ont om pengar, jag har bara 30kr som jag handlar mjölk till min dotter, jag väntar på barnbidrag, vad kan man göra? Man har jobbat på vården men får lite lön? Regeringen måste höja lön till vårdpersonal, vad tycker du 8 sidor?

  8. Anonymous says:

    Livet den har tiden jätte svårare,speciellt priserna högre lönen lågt dem inte passar.

  9. Luisa says:

    Man måste planera…om man har kneckebröd så kanske kan överleva! Men folk har det jobbigt!

  10. Hej Hej says:

    Det Finns också en hemsida där men kan köpa billig mat. Det var länge sedan jag tittade på den men tex så kan man köpa ett 12 men någon godis för 89 kr

  11. Rutger says:

    Hej jag heter Rutger. Jag tycker maten borde bli billigare för många har dåligt med pengar.
    Tycker ni det borde bli billigare?

  1. Kommentera