Din vardag
En hög med flera granar.

Julgranar samlas in

Den 13 januari kallas
tjugondag Knut.
Då har Knut namnsdag.
Det har gått 20 dagar
sedan det var julafton.

Det är dagen då julen tar slut.
Men många tar bort julsaker
och sin julgran långt före det.

I de flesta kommuner finns det
särskilda platser där det går
att lämna gamla granar.
Granarna som kastas där
kommer till nytta igen.

På vissa platser
använder man granarna
som hjälp till fiskar.
Så är det till exempel i Strängnäs.

En del av granarna
i Strängnäs ska sänkas ned
till botten i sjön Mälaren.
Det blir som en stor buske
av gamla grenar i sjön.

Busken kan hjälpa fiskar
som abborre och gös.
Där kan små fiskar söka skydd
mot andra större djur
som vill äta upp dem.

Kristina Svinhufvud
jobbar på Strängnäs kommun.

– Mälarens botten
är som en öken.
Det är tomt.
Det finns inget som
skyddar små fiskar.
Vi försöker ordna
skydd för dem,
säger Kristina Svinhufvud.

Om små fiskar försvinner
blir det till exempel
mer algblomning i våra sjöar.

8 SIDOR/TT

Vad tycker du om nyheten?

13 kommentarer

  1. Gernot says:

    Vi tar bort julgrannen den andra februari, det är 40 dagar efter jul. Enligt kristen traditionen är detta den Marianska Ljusmässan. Kristna bosättare gjorde det till Groundhog Day i USA.
    Det är bra att har julgrannen i vardagsrum hela januari.

  2. Bebi Peggy says:

    All jul är undanställd hemma hos mig. Det gjorde jag redan i måndags.

  3. Anonymous says:

    Hej på er!
    Jul är en bra traditionell fest på hela Europa, USA , Asien och länder Africka.

  4. Annonym says:

    Denna artikel är väldigt spännande och bra!Jag hoppas det kommer fler bra artiklar som denna!!❤❤

  5. Anonym says:

    Hej
    Har varit på julgranansskaing på cisternen i dag. Det spelades ett bildspel och efter det så dansade barnen runt granen. Sen så var det kaffe, krämbulle och en små kaka till fikat där. ❤❤😃😀

  6. 1234567890 says:

    Julen är över fattar ni väl!!!!!!!!!
    Men man kan fira jul när man vill

  1. Kommentera