Din vardag

Bildgalleri

  1. En biff gjord av insekter och kött. Foto: New Africa/Shutterstock
  2. Nils Österström i fabriken där de odlar mjölmaskar. Foto: Linda Romppala/TT
  3. En godis av lakrits med mjölmaskar i. Foto: Linda Rompala/TT

En biff med insekter

En biff med insekter i.
Vill du äta det?
Experter tror att vi kommer
att börja äta mer insekter.

– Insekter är spännande
mat, säger Nils Österström.

Han är chef för
en fabrik i Orsa i Dalarna.
I fabriken gör de mat
till djur av mjölmaskar.

Att göra mat av insekter
släpper ut mindre
av gasen koldioxid i luften
än att göra mat av kött.
För mycket koldioxid
i luften gör att klimatet
på jorden blir varmare.

Insekter har lika mycket
av ämnet protein i sig
som kött.
Människor behöver äta protein.

– Vi testar nu att göra en köttbulle
med hälften kött
och hälften insekter,
säger Nils Österström.

Han tror att det kommer
att bli mer mat som är gjord
av insekter.

Men det tar ofta lång tid
att få folk att börja äta nya saker.
Det tog till exempel 80 år
innan folk tyckte det var
okej att äta potatis.
Och det tog över 450 år
innan svenskar började äta svamp.

Men den som smakar insekter
kan tycka om det.

– Rostade mjölmaskar smakar
lite som nöt. Om de lagas
med socker får de
en smak som liknar kött,
säger Nils Österström.

8 SIDOR/TT

Vad tycker du om nyheten?

61 kommentarer

  1. Anonymous says:

    Vår jord behöver insekter och dessutom är det inte nyttigt för heller för att inte tala om äckligt. Vad händer??? Sverige flippat ut totalt 🙁

  2. Mu says:

    Tänk att alla männikor äter insekter och det kan bli svårt att blömmors polen att sprida . Det betyder myndre tre, blömmor oc växter

  3. Susanne says:

    100 gånger hellre äter jag endast grönsaker än jag börjar äta insekter! Grönsaker är bättre för miljön och soja tex innehåller mer protein än kött.

  4. Reki says:

    8 sidor.
    “Människor behöver äta protein.” Detta är sant. Men det finns protein (aminosyror) även i bönor, linser, etc. Man måste inte äta kött eller insekter.

  5. Richard says:

    Det är bara en ovana som även förklaras i nyheten.
    Tagga ner med att utrycka er negativa känsla av att det är äckligt. Tänk istället på att den framtida generationen troligen kommer att få anpassa sig efter vårt konsumerande och hänsynslösa beteende.

  6. Alisha says:

    🤢 Aldrig i hela livet ska jag äta insekter!!! Dessutom vågar jag inte pilla en MYRA!! så insekter kan ni drömma om jag ska äta det.😷

  7. Bette Wont says:

    Kom ihåg, det som går i kommer ut! Tänk dig att sitta på muggan, och titta ner, och få se maskor simma omkring i vattnet!

  8. Margareta Sjöblom says:

    Vet inte hur jag ska äta det utan att kräkas nej tack då får det bli grönsaker

  9. Anonymous says:

    Jag gillar inte attäta nu,men när vi inte hittar mat måste vi äta ,kanske.

  10. Tomi says:

    Jag gillär inte att äta ineskter. Jag behöver äta 🐏 kött och grunskaer🥒🫑🌶😀

  11. Nissepp1 says:

    Nej tack till insekter i matenk. Jag undra om dessa forskare tycker det smakar toppen med insekter.🤨

  12. Jåris says:

    “Att göra mat av insekter
    släpper ut mindre
    av gasen koldioxid i luften
    än att göra mat av kött.” Precis men insekter är också djur som känner smärta. Framtiden är växtbaserad.

  13. Susanne says:

    Man borde ha igentligen inte göra så här för insekter kan innehålla parasiter inte bra 🦠

  14. Anuom Namso says:

    😱Jag kan inte äta insekter 🤢🤮 jag behöver äta bara kött 🥩 och grönsaker 🌶️🧄🥦🥗🍆🫑🥕🥔 ,ägg 🥚,frukt 🥝🍑🥭🍒

  15. Lexi says:

    Man har ännu inte undersökt exakt hur människokroppen kan smälta kitinet från insektsskölden. Vad händer om “insektsodlarna” använder något slags medel mot sjukdomar som inte är så hälsosamt för människor? Jag är och förblir en Felxitarian.

  16. Bebi Peggy says:

    Insekterna behövs för att det ska bli frukter och bär i naturen. Äter vi människor upp dem kan det bli ont om både hallon, blåbär och plommon. Dessutom låter det äckligt att äta maskar, myror, flugor eller vad de nu tänkt att vi ska äta.

  17. Abebe says:

    Den här är en spännande nyheter för folket som vill ha ett nytt kött. Jag tror att det blir gott. 🤠

  18. Anonym says:

    Ja det är bra men varför ska vi äta insekter när vi kan äta kött . Det undrar jag.

  19. JAg GiLlAr AnIme says:

    Jag tycker att det låter spännande med insekts-mat. Jag föredrar en burgare med 100% nötkött eller kyckling. Men man måste nog anpassa sig till den nya utvecklingen. 🙂

  20. Biologen says:

    Ha ha, när de får ut lika mycket näringsrikt nötkött ur en hektar gräs, klöver och ört. Av insekter. Kan dom börja snacka. Helt utan socker med.

  21. Larysa says:

    Jag kommer att vänta i åttio år, sedan kanske jag provar. 😂

    Jag älskar KÖTTbullar!

  22. Maria says:

    Överdriv inte i naturen insekterna har en stor roll. Fördärva inte skadan för naturens balans blir ännu värre.

  23. Christiano Ronaldo says:

    Fy vågar äta insekter!!!!! ni som tycker att det är gott ni är inte vanliga människor jag svär jag håller med Alisha

  24. Japan suki says:

    🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢💚💚💚💚💚

  1. Kommentera