Din vardag
En räkning. På den ligger flera mynt.

Nu är elen billigare

Många människor
har fått mycket dyra
elräkningar den senaste tiden.

Men nu börjar elen
att kosta mindre.
Så lite som elen
kostade i februari
har den inte kostat på länge.

Den närmaste tiden
kommer priset fortsätta vara lågt.
Elen kanske dessutom
blir ännu billigare.

Det berättar Johan Sigvardsson
som jobbar med att undersöka
priset på el.

Att elen blivit billigare beror på
att vintern inte blev så kall.
I januari och februari
har det också funnits mer el.
Då blir priset billigare.

8 SIDOR/TT

Priset på el
  • Elen mäts i kilowattimmar.
    Att duscha i tio minuter
    drar ungefär fyra kilowattimmar.
  • De flesta betalade ungefär
    50 öre per kilowattimme
    i Norrland i februari.
  • I Svealand och norra Götaland
    kostade elen 80 öre
    per kilowattimme i februari.
    Så lite har elen inte kostat där
    sedan hösten 2021.
  • I södra Sverige kostade elen
    en krona per kilowattimme.
    Så lite har elen inte kostat
    där sedan oktober 2022.

Vad tycker du om nyheten?

13 kommentarer

  1. Skattebetaren says:

    Vilka blåa ögon ni har..
    Även om priset på El går ner till 1 öre / kw , kommer Svensson fortfarande på fakturan att betala 1,55 kr / kw
    Det är skatten o momsen o överföring avg. som kostar och energiskatt .
    Men Farbror Joakim Ankan badar i dina och minna pengar..
    O skattar högt i de tysta..

  2. Curt Alge says:

    Tycker fortfarande elen är dyr de ligger ju på över 1kr/ kwh i februari på tibber sen tillkommer vattenfall på över 1,50 istället för elstöt sänk momsen.

  3. Shefqet Bunjaku says:

    Vad kommer att hända med oss ​​att vi på sommaren spärrade priset på 2 kr/kw? Jag är pensionerad med folkpession och vi kommer att få problem att klara det.

  4. Namir Yousif says:

    Jag betalade 3 kronor Kilowattimme i Januari !! Vi får se vad det blir i Februari !!!

  1. Kommentera