Din vardag
Hon är fotograferad nära. Hon har en symbol med kvinnomärket och fredsmärket på kinden och ett stort örhänge i örat.

Kvinnornas dag

Den 8 mars är det
internationella kvinnodagen.
Det är en dag som firas
i länder över hela världen.

Dagen handlar om
kampen för rättvisa.

Det ska inte vara
någon skillnad på
hur kvinnor och män
blir behandlade.
Det har många länder
i världen bestämt.

Flickor och kvinnor
ska få gå i skolan.
Kvinnor ska ha samma
chans att rösta i val.

Kvinnor ska ha rätt till
lika lön som män
för samma jobb.
Kvinnor ska ha samma
chans att bli ledare.

Kvinnornas dag har funnits
i över hundra år.
Men ändå är det inte lika
mellan kvinnor och män.

Kvinnor i världen
blir fortfarande sämre
behandlade på många sätt.
Det säger organisationer
som jobbar för kvinnors rättigheter.

– Det kommer inte
att bli rättvist mellan
kvinnor och män
förrän om 300 år.

Det säger António Guterres
som är chef för
Förenta Nationerna, FN.

Därför protesterar kvinnor
på många platser i världen
den 8 mars.

8 SIDOR

Vad tycker du om nyheten?

25 kommentarer

  1. Ahmet says:

    Kvinnor måste respekteras, men utan en man är en kvinna inte komplett.😅😇

  2. Liza says:

    Ett stort hurra hurra hurra.
    👑 👑
    👑 🇸🇪❤️‍🔥

  3. Anonymous says:

    Jag gratulerar på alla kvinnor och flickor kvinnor leva fritt ✌️

  4. Örjan Lax says:

    Gratulerar till alla kvinnor.

    Om kvinnan fick bestämma ännu mera i världen.
    Så hade den nog sett annorlunda ut, givetvis till det positiva.🥳

    Sträck på er kvinnor och kämpa för en bättre värld ❤️

  5. Diana says:

    Kvinnor dagen är bäst 💜💙🧡💛💚🤎🖤💕💔😍🥰🥳

  6. Vet ej says:

    Jag undrar bara när är manarnas dag då?
    Jag bara undrar 🤔

  7. Anonymous says:

    Jag tycker både män och kvinnor ska kunna göra samma saker

  8. Smilla says:

    🥰 Älskar intenationella kvinnodagen alla ska supporta alla! ❤❤❤

  9. Smilla says:

    Är det något specielt som händer den 24 mars för att många säger att dom ska stå upp för kvinnor/tjejer då?

  10. Den där flickan som kämpar says:

    Det ska inte vara
    någon skillnad på
    hur kvinnor och män
    blir behandlade.
    Flickor ska få gå i skolan.
    Kvinnor ska ha samma
    chans att rösta i val.
    Kvinnor ska ha rätt till
    lika lön som män.
    Kvinnor ska ha samma
    chans att bli ledare.
    Jag tycker att kvinnor är underskattade.
    HEJA ALLA KVINNOR! LÅT INGEN UNDERSKATTA ER!
    #GenderEquality

  1. Kommentera