Din vardag
Ett hus med många lägenheter.

Två miljoner bor ensamma

I Sverige bor det ungefär
10,5 miljoner människor.

Det är vanligast med
folk som bor ensamma.
De blir också allt fler i Sverige.
Ungefär två miljoner
människor bor så.

Det är nästan hälften
av alla hem i Sverige.

Det visar en undersökning
från myndigheten
Statistiska centralbyrån, SCB.

Ungefär tre miljoner
av alla som bor i Sverige
är födda i ett annat land
eller har två föräldrar
från ett annat land.

8 SIDOR/TT

Vad tycker du om nyheten?

22 kommentarer

  1. Emma says:

    Jag tycker nyheten var bra bara att man kan utveckla den lite mer kanske.🥰

  2. Anonymous says:

    Jag vet inte vad jag ska riktigt kommentera men jag tyckte att nyheten var bra Hej då

  3. M,M says:

    Det är helt rätt de som kommer från annat land bor ensamma en av de jag.

  4. Anonymous says:

    När man är ung, kan det bli bra att bo ensam, men när är bli äldre behöver man familj.

  5. Brist på bostad/Förebyggande självmord says:

    Ifall de två miljoner människor blir gift varandra därefter bor de tillsammans blir ett miljon bostäder lediga att bo och brist på bostad problem lösas sig själv…
    Absolut ensamhet är en av de utlösande faktörer av självmord!

  6. Andres says:

    Menar ni att det finns ett samband mellan ensamhet och att vara utrikesfödd?

    1. 8 Sidor says:

      Hej Andres!

      Nej, det finns inget samband,
      det är bara olika uppgifter
      som undersökningen visar om folk i Sverige.

      /Hälsningar 8 Sidor

  7. Un says:

    Till exempel,jag bor med min dotter.hans pappa bor i hemlandet eftersom han kan inte kommit grund av regeringen.jag har inte 8 timmar jobb för att jag bor ensam. Tvärr

  8. Anonym says:

    Ja sant 2 miljoner bor en samma ljust nu men folk kommer blir mer en samma

  9. Sara lindholm says:

    Nemen gud! tänk att jag är en av dom! JAg har en fråga, varför är elräkningarna så dyra?

  10. Bebi Peggy says:

    Trots att jag bor ihop med mor och äldre bror så känner jag mig väldigt isolerad. Enda gången jag pratar med någon som inte tillhör familjen är när hemtjänst hjälper mig med rakning och hygien. Och de flesta från hemtjänst pratar dessutom sällan när de kommer. Tidigare hade jag en flickvän. Men hon är tyvärr död.

  1. Kommentera