Din vardag

Bildgalleri

  1. En paj som är gjord i en skrivare. Foton: Jonathan Blutinger/Columbia Engineering/TT
  2. Skrivaren har flaskor med olika ingredienser till pajen.
  3. Skrivaren klämmer ut jordnötssmör på pajen.
  4. Skrivaren gör pajen i flera olika lager.

Paj gjord i en skrivare

Det brukar vara papper
med text av bläck
som vi skriver ut i skrivare.

Men nu finns det särskilda skrivare
som kallas 3D-skrivare.
De skriver ut en hel sak.

Forskare i USA har testat att göra
riktiga pajer som går att äta
med sådana skrivare.
De tycker att det gick bra.

När de hittat rätt sätt att skriva
ut på blev en bit paj
klar på 30 minuter.

Forskarna lade in bland annat
jordnötssmör och smulade kex
i sin skrivare i stället för bläck.

De smulade kexen blev
en botten i en paj.
Jordnötssmör fungerar
som ett lim som håller ihop
i pajen.

Att göra mat och kakor
med hjälp av en skrivare
kan bli vanligare i Sverige också.

Det tror Evelina Höglund.
Hon forskar om teknik och mat.

På Nobelfesten förra året
använde bagaren en 3D-skrivare
för att göra efterrätten.

3D-skrivare kan också hjälpa till
på hem för gamla.

Skrivaren kan få mat att se fin ut
även om den är gjord av en puré,
säger Evelina Höglund.

– När maten ser fin ut
får vi mer lust att äta,
säger hon.

8 SIDOR/TT

Vad tycker du om nyheten?

16 kommentarer

  1. fizzy pop says:

    hade aldrig ätit det där kex of jordnött smör tillsammans samkar in så gott😃🤢

  2. Anonymous says:

    Varför gör man paj av jordnötssmör det är gott på macka men det passar inte på paj 😮🤢😎

  3. En sak! says:

    Det finns nog bättre saker att forska om än en paj gjord av en skrivare.

    Men annars så är det rätt så häftigt!!😀

  1. Kommentera