Din vardag

Bildgalleri

  1. En eld på valborg. Bild från Lund förra året. Foto: TT
  2. Vänsterpartiet demonstrerade i Malmö på första maj förra året. Foto: TT

Många firar våren

Den 30 april
är det många i Sverige
som firar valborg.
Det är en fest för att fira våren.

På kvällen tänder folk
eldar på olika platser.
Körer sjunger sånger om våren.

Det är en konsert
om valborg i SVT
den 30 april klockan 18.15.

I städer där det
bor många studenter
brukar det vara stora
fester på valborg.
Så är det i Uppsala
och Lund, till exempel.

En kör med studenter
har konsert.
Den går att se i SVT
den första maj klockan 18.15.

Dagen efter valborg
är det första maj.
Det är en helgdag.
Många är lediga från jobbet.

Den första maj
är arbetarnas egen dag.
Många människor
är ute och demonstrerar.

Politiker brukar hålla tal.
Det är mest politiker
från Socialdemokraterna
och Vänsterpartiet
som håller tal.

Socialdemokraternas
ledare Magdalena Andersson
håller tal i Jönköping
den första maj.

Vänsterpartiets ledare
Nooshi Dadgostar
håller tal i Malmö.

8 SIDOR

Hur firar du valborg?
Demonstrerar du på första maj?
Skriv gärna en kommentar.

Vad tycker du om nyheten?

23 kommentarer

  1. Titta says:

    Jag firar hemma och är hemma från skolan och sjunger valborg sånger

  2. Anita says:

    Valborg är inte någon religiös högtid, så du kan lugnt fira om du är kristen, muslim eller har någon annan religion.

  3. Lolipop🍭 says:

    Jag kommer tända brasan i år! 😄
    I Högdalen!
    Jag är scout! 🙃🙂

  4. Anonym says:

    Hej
    Kommer att vara på sågudden och hör på när dem sjunger in våren i kväll. Vill också passa på att önska släkt och vänner en trevlig valborg. 😀😀

  5. anonym says:

    Jag tycker om att fira valborg, eftersom det är mycket intressant högtid och vi kan ta emot av våren, vi kan respektera av naturen också. Därför är det väldigt spännande.

  6. iuliana says:

    jag firade hemma med familj och vänner,det var kul.🙂

  7. Am ho says:

    Vi åkte inte till valborg för att vi grillade med våra vänner.

  8. emre says:

    Vi firar inte 1 maj , det är bara en helgdag för arbetare .

  9. Shahed says:

    Jag firar inte valborg i Sverige.
    Första maj är en helgdag i många länder och många människor firar denna dag.

  10. Taha says:

    Den 30 aprll är det mång i Sverge som firar valborg. Det är en fest för att firra våren.

  11. Gladys says:

    Jag åkte till Lysvik för att fira Valborg. Det var trevligt och roligt.

  12. zenaba says:

    Den 30 april är det många i Sverige som firar val bar Det år en fest för att fir våren på kvällen tänder folk eldar på olika platsen

  13. Shahed says:

    Jag firade inte Valborg i Sverige.
    Första maj är en helgdag i många länder och många människor firar denna dag.

  14. fatema says:

    Vi brukade fira Labor Day före händelserna och kriget .
    Vi har inte längre firande och helgdagar i Syrien ,av sorg över vårt ,barn och kvinnor

  15. Nisse says:

    Jag firade med eld och korv🥳🥳🥳🥳🥳🥳🥳🥳🥳🥳🥳🥳🥳

  16. Abdulkader says:

    🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️

  1. Kommentera