Din vardag
Två personer pantar flaskor.

Nytt rekord i att panta

Folk i Sverige pantade
över 2,6 miljarder burkar
och flaskor förra året.
Det är nytt rekord.

Det visar siffror från
organisationen Pantamera.

Att panta är bra för
miljön och för klimatet.

– När vi pantar flaskor
och burkar sparar vi energi.
Det blir mindre utsläpp
av gasen koldioxid.

Det säger Katarina Lundell
på Pantamera.

Varje svensk pantade
ungefär 250 förpackningar
i genomsnitt förra året.

Folk i Strömstad
pantade allra mest.
Folk i Salem
pantade minst.

8 SIDOR/TT

Pantar du dina burkar och flaskor?
Skriv gärna en kommentar.

Vad tycker du om nyheten?

19 kommentarer

  1. Bebi Peggy says:

    Med tanke på att jag dricker mycket så blir det också mycket att panta. Det är flaskor med läsk och mineralvatten. Det är ölburkar och burkar med energidryck. Jag tror till och med att flaskorna med juice från Brämhults går att panta. Jag ska titta efter i kylskåpet.

  2. Anonymous says:

    Många vill ha extra pengar och samlar burkar. Det kan vara 100-300 dagligen eller 3000- 9000 på en månad.

  3. Anonymous says:

    Jag köper aldrig saker som man kan panta det är synd för det är roligt att panta

  4. Anonymous says:

    Strömstad är Sveriges gräns mot Norge från Norges söder sida. Salem är i Stockholm söder trakter nära Huddinge.

  5. PANTA MERA -Hooja says:

    Hej bra att ni pantar -Hooja PANTA MERA VI MÅSTE PANTA MERA

  6. Anonym says:

    Hej
    I dag så hände det något kul på jobbet. Då en arbetskamrat råkade diska en pant burk i diskmaskinen. Då skrattade vi åt den som gjort det. 😀😀

  7. Anynom says:

    Man panta mer och mer eftersom man sparar mer pengar. Det är sorgligt!.

  1. Kommentera