Din vardag
En person bär flera kassar med mat.

Så kan du spara ännu mer

Mycket fortsätter att bli dyrare.
Här är tips från experter
om hur du kan få
pengarna att räcka.

Bilen
Fundera på om du verkligen
måste ha en bil?
Kan du ha en billigare bil?
Kör bilen bara om du måste.
Försök tanka så lite som möjligt.

Maten
Gör matlådor till lunch varje dag.
Gör mat på linser och bönor.
Det är billigare.

Det kan också vara bra
att köpa mat oftare.
Då minskar risken att du
måste slänga mycket mat.

Avtalen
Kolla vad du betalar varje månad.
Till exempel för elen och mobiltelefon.
Vad kostar dina försäkringar?
Du kanske kan byta avtal
eller sluta med något.

Kreditkort
Sluta med kreditkort.
Den som har kreditkort
kan köpa saker i förväg
för pengar som inte finns.
Det är inte bra.
Klipp sönder ditt kreditkort.

Betala mindre skatt
Den som har lån på banken
för sin lägenhet eller hus
kan fråga Skatteverket
om de kan få betala mindre.

Då kan du få betala
mindre skatt under året.
Men du får då inte tillbaka
pengarna på skatten till våren.

Flytta
Om du flyttar några mil
bort från stora städer
kan det bli billigare att leva.
Ofta kostar det mindre
att bo i mindre städer.

8 SIDOR/TT

Vad är ditt bästa tips
för att spara pengar?
Skriv gärna en kommentar.

Vad tycker du om nyheten?

16 kommentarer

  1. Anonymous says:

    Inte ett bra sätt att spara pengar. Det enda sättet att lösa problemet är att tjäna mer pengar

  2. Emmi says:

    Hitta en församling. Där lär man sig att leva i gemenskap, att dela och att lämna oviktiga saker (som kostar pengar) bakom sig.

  3. Bebi Peggy says:

    Försöka hitta samma vara fast av ett märke som kostar lite mindre pengar. Jag har just nu riskakor från ICA Basic. De kostar lite mindre än riskakor från Friggs. Men det finns ingen som helst skillnad när det gäller smaken.

  4. Anonym says:

    Hej
    Jag brukar spara pappers kassarna och använda dem flera gånger.😀😀😀😀😀

  5. anonym says:

    ni pratar om det som kallas kreditkort ,men har kunnat sagt förbannad och svo för det ,det vet vi varför säger det prat .
    eftersom har blivit bott i svart tredje:så det de heter den ,den är :fattigdom,sjukdom ,ignoran.

  6. suha says:

    Du ska ha ett högt närvå av förmåghet när du handlar ditt arbetar i ditt företag och beter i nyanserad plani din värdleddningen vardagliga livt och lagom din begrepp i känslor i många olika sammanhang.

  7. Emre says:

    Min åsikt om dyrt och billigt är att i gamla tider var något dyrt varje år,nu blir det dyrt för varje sekund. Jag tror alla världens länder. De borde arbeta tillsammans för att lösa dessa dyra problem. Mat . Kläder,bostäder och bilar. Och skapande av jobb. Och allt som människor behöver.

  1. Kommentera