Din vardag
En hög med lösgodis.

Mer godis och läsk

De senaste åren
har det varit hög inflation
i Sverige.
Det betyder att mycket
blir dyrare, till exempel mat.
Pengarna som människor tjänar
har blivit mindre värda.

Folk köper mindre grönsaker
och mindre frukt.
Folk köper mer godis och läsk.
Det visar en undersökning
från myndigheten SCB.

När folk har mindre pengar
är det vanligt att köpa
mer fett och socker
än nyttig mat.

Det berättar Pia Landeskog
på Folkhälsomyndigheten.

– När det är dåliga tider
måste människor
välja bort mycket annat.
Då kanske de ändå fortsätter
med godis och läsk.
Det är ett sätt att göra
dagen lite roligare.

Det säger Pia Landeskog
till nyhetsbyrån TT.

MARTIN HANBERG OCH TT

Vad tycker du om nyheten?

53 kommentarer

  1. Bebi Peggy says:

    Det stämmer det där med läsk och godis. Under de senaste åren har jag konsumerat mer läsk och kakor än jag tidigare gjort. Just nu blir det en hel del julmust, eftersom flaskorna med denna precis kommit ut i butikerna.

  2. varför skriva namn says:

    DET ÄR VÄL OKEJ ATT MAN KÖPER GODIS VAD ÄR PROBLEMET😤😤😤😤😤

  3. Martin. says:

    Jag tror likt som mig att man köper godis och läsk för att man känner av att man mår psykiskt bra. Sockret ger ju ett rus till hjärnan som gör att man mår bra för stunden.

  4. Anonymous says:

    man får väl äta godis och dricka läsk om man vill😤😤😤😤

    1. 8 Sidor says:

      Hej!

      Ja visst får man det. Vi har inte skrivit att det är förbjudet.

      Hälsningar från 8 Sidor

  5. Luisa says:

    Alltså det går med lite pengar laga mat som är nyttigt och gott samtidigt! Läsk och godis kan man äta på fredag och lördag för god samvete! 😎🙂😊

  6. Luisa says:

    Man kan välja just den grönsak som är billigt just nu och göra nånting med den!!! Finns x alternativ vad man kan göra med zucchini…det går både njuta och spara pengar!!!

  7. Lena says:

    Jag köper inget godis och ingen läsk. Tycker det är jättegott men man måste ha diciplin. Det finns många nyttiga och billiga alternativ. Morötter finns nu för 10 kronor kilot. Godis kostar mellan 80-100 kronor kilot. Det är du som väljer!

  8. Anonym says:

    Hej
    Jag mycket frukt och grönsaker.Men under helgen köper jag godis och ramlösa.😀😀😀😀.

  9. Sanna says:

    Ni som säger att frukt är dyrt o godis billigt… vilken förnekelse lever ni i. Titta på kilopriserna på båda delar så ser ni vad ni får mest av för pengarna

  10. semanur says:

    Inflationsökning skadar vår ficka.
    Ja, jag brukade köpa det , men jag köper det inte eftersom det är dyrt.

  11. siriphon says:

    Jag har alltid mellanmål i huset, för livet kan inte vara utan sötma😍

  12. Taha says:

    När det är dåliga tider måste människor välja bort mycket annat. Jag köper

  13. Iuliana says:

    Jag försöker att inte överdriva, jag avstår så mycket som möjligt eftersom godis finns överallt och frestelsen är väldigt stor.

  14. Zelina. says:

    Om jag inte köper godis så gör jag en söt tårta hemma, jag brukar inte dricka läsk. Vanligtvis består min shopping av grönsaker och frukter. Men inflationen verkar ha ökat på sistone.

  15. mesut says:

    Jag kan inte köpa mycket godis och läsk .
    jag konsumerar inte mycket eftersom det är skadligt.

  16. Mokonen says:

    Nej
    godis och läsk jag söper på fredag.
    eftersom myket gödis ente bra på barn.

  17. Gladys says:

    Min man köper mycket godis och läsk, han äter gärna godis medan han tittar på tv. Men jag gillar det inte, jag är väldigt försiktig men min hälsa eftersom jag har högt blodtryck.

  18. Zenaba says:

    Jag köper inte mycket godis men jag köper mycket läsk för att jag gillar det.

  19. Vi hatar skolan. says:

    Vi måste inte ha godis för det är inte bra för oss barn. För det gör så vi blir så piga. Och sen blir vi trötta. Så alla barn vi ska bara äta godis på lördagar. För det är bäst För oss. 😎💞😀😃😂

  20. anoym says:

    Rubrik är :”mer godis och läsk”men det lär vara säga mer sjuk och trott ftill din hälsa.

  21. Pb says:

    Att köpa o konsumera läsk o godis istället frukt o grönsaker är det inte lösningen.att lättna vardagen lite lättare så pass kunna anpassa dig själv med något annat än läsk o godis. Det kan man tänka på tredje alternativet liksom god mat träning o helt annat

  22. Bp says:

    Jag menar inte att inte alls köpa läsk o godis jag menar du kan reglera o ordna dem men samtidigt skulle det inte vara som vanor. Det kan då vara på en viss dag som lämpliga för dig.
    Hälsan bör prioriteras o hälsan bör kunna tänka på mer än något annat

  1. Kommentera