Din vardag
Två personer möts utomhus. De säger hej till varandra och sträcker upp handen.

Fler ska säga hej

– Säg hej till varandra.
Då mår vi bättre
och litar på varandra mer.

Det säger folk som jobbar
i Luleå kommun.

Just nu jobbar kommunen
med att få fler människor
som bor i Luleå
att säga hej till varandra.

– Ett hej kan göra stor skillnad,
säger Åsa Koski
som jobbar i kommunen.

Att människor säger hej till varandra
kan göra att de mår bättre.
Det kan göra att det
blir mindre bråk.
Hela livet och hela staden
blir bättre med ett hej,
tycker Luleå kommun.

Tidningar och tv
på olika platser i världen
har berättat om att Luleå
tycker att folk ska säga hej.

8 SIDOR

Brukar du säga hej
till folk du inte känner?

Skriv gärna en kommentar
och berätta.

Vad tycker du om nyheten?

63 kommentarer

  1. Bebi Peggy says:

    Det händer när jag är ute i skogen eller promenerar i villakvarteren att någon jag inte känner säger Hej. Men det händer aldrig att jag själv säger Hej till någon främling. Däremot brukar jag i regel säga Hej till kassabiträdet hos ICA och Coop.

  2. Hejsan says:

    Jag säger hej bara svenska folket för att de säger till mig också. Men de andra invandrare som jag är de inte säger hej om de inte känner tillsammans.

  3. Hejsan says:

    Jag säger hej bara svenska folket för att de säger till mig också. Men de andra invandrare som jag är de inte säger hej om de inte känner dig.

  4. En kvinna says:

    Jag brukar säga hej till folk som jag inte känner 💕
    Detta är en del av min religion

  5. Peter Wang says:

    Ni skulle alla ropa (högt röst) “hejsan på digsan, svesan!” när som helst nån annan går förbi.

  6. Anna M. says:

    hej! ☺️
    Jag säger också ofta hej till folk jag inte känner. Jag tycker det är en jättebra idé ☺️ Hälsningar

  7. Anonym 20 says:

    Det är en kulturfråga att hälsa på folk man känner, eller när du man besöker en institution. Det brukar hända om du säger hej och du blir inte besvarad, och du kan inte gå och hälsa på alla främlingar på bussarna eller tunnlarna om du inte säger hej till någon du känner inuti.

  8. Anonymous says:

    Ibland människor som bor på samma hus säjer inte “Hej”. Det är ovanligt för mig 🤷

  9. Anonymous says:

    Hej 8 sidor,
    Är meningen på den tredje stycken gramatiskt korrekt? Ska vi ha den andra “att” i meningen?
    Tack på förhand

    1. 8 Sidor says:

      Hej,
      Vi kan inte se att det är
      något fel på meningarna i texten.
      Du kan skriva den mening
      Som du tycker är fel
      här i kommentarerna
      så kan vi titta på den.
      Hälsningar 8 Sidor

  10. Alice says:

    Jag flyttade hit 3år sen och var förvånad att folk säger inte hej till varandra.. Aså varför? Flera gånger säger jag hej med ett stort leende och ingen som svarade till mig.. Nu har jag slutat att säger Hej,men jag gillar det inte.

  11. Anonymous says:

    det är viktigt att säga hej men hur många personer svenska vill bara tyst nästan 60% 70% tror jag så det är jätte svårt att kontakten med svenska folk❤💚💙

  12. Anonymous says:

    Hej .
    jag heter Mohammad Alif.
    jag kommit till Sverige från Afghanistan.
    i mitt hemland är finns en bra kultur när tittar två personer varandra kanske på vägen säger hej.
    nu jag bor i Uppsala. när jag går utan kommer en person i framför mig jag säger hej
    Jag hoppas att häsningen bir en urban kultur i framtiden.💞

  13. Anonymous says:

    Studenter är iskalla här i Karlstad och inte säger hej till varandra trots att man träffat på nollningen och haft gemensamma kurser på universitetet.
    Det är vanligt här i Sverige att inte säga hej till varandra trots man träffat några gånger. Det beror kanske på att man har utländsk bakgrund eller att man är mindre värd när man är invandrare.

  14. Eriteran och Sverige båda min landet says:

    Jag brukar säga hej till folk som jag inte känner
    För att en del av min religion

  15. Anonymous says:

    Man vill inte säga hej eftersom man vill vara i fred. Det har inte med svensk eller invandrare att göra. Tips, visa inte tänderna till hunden genom att ler eller heja. Hunden tror att du vill attackera den.

  16. Smart kvinna says:

    Hej, Jag vill hälsa på alla men jag orkar inte för att jag är blyg🥲

  17. Alice Spellman says:

    I mitt hemland är det ovanligt att säga “hej” till människor som du inte känner, så det var lite konstigt för mig att höra “hej” från obekanta människor utomhus. Men jag gillar det tradition i Sverige, för att du mår sig bättre när människor hälsar dig.

  18. Alice Spellman says:

    Förlåt för fel. Jag talar och skriva svenska inte så mycket bra. 😢

  19. Samuel says:

    Det är jättesnäll att säga hej!👍För att det är en del av kommunikation mellan människor.

  20. Yemane Ha says:

    Ja jag brukar säga hej till alla människor. Gud säger älska till dem som inte älska dig också. ❤

  21. anonym says:

    jag brukar le mot folk, och ibland så säger jag hej. Men även om jag ler eller säger hej så svarar ingen

  22. Anonymous says:

    Jag tror att säga Hej till varandra det beror på kultur annars i mitt hemland brukar vi säga hej till varandra även du känner inte personen jag tycker det är mest i Sverige att folk inte hälsa på varandra.

  23. KL says:

    Rödluvan är känd i hela världen och alla barn måste lära sig inte prata med främmande. Flickan skickas av mor att besöka mormor men i skogen träffade en varg som äter hennes mormor…..

  24. John says:

    Hej!
    Gamla brukar säga hej på en promenad eller i en idrottshall. Jag hälsar på gamla och hälsar tillbaka, men när jag hälsar på en unga de kommer frågasätta “känner du mig att säger hej” Då vad ska man säga?

  25. Du gamla du fria... says:

    Vi bor på landet och vi säger alltid hej när man träffar andra människor.

  26. Abraham Elias says:

    Hej är viktigt att komma fram ett steg för att känna varandra och känna trygghet till samhälle.

  27. Anonymous says:

    Jag fattar inte folk säger hej på jobbet men när de träffar på någonstans…..

  28. Robel says:

    Hej!
    När jag kom till Sverige hälsa jag till alla folk som mot mig ,tyvärr 90% personerna kunde inte tillbaka mig att hälsa.Just nu blir jag samma dem .🤔

  29. Anonymous says:

    Är svenskt folket vet vad ordet Hej betyder alltså i grunden ?
    Att säga något och göra det som vi säger i praktiken är helt annat sak , så det bättre att vi ska INTE hitta på !

  30. Eric Li says:

    Jag hela tiden hälsa eller hälsa till backa när jag promenerade på gatan.det är jättebra!

  31. Anna says:

    Jag säger hej till både svenska och invandrare det spelar ingen roll vi behöver det tänker jag ❤️

  32. Söt says:

    Hej säger jag hela tiden att jag är muslim. Vi använder Asalamu aleikum. om du kommer Rinkeby folk som de känner eller inte känner så säger vi Asalam aleikum eller Hej hela tiden. Därför är vi glada Folk från Rinkeby.

  33. Anonymous says:

    Jag bodde i Sverige nästan 15 år. Jag alltid sa hej till folk som i väggen eller Bussar oavsett om de svarar mig eller inte. Jag känner mig trygg och glad när jag hälsar människor 🌹🌹

  34. Ibrahim Can Korkut says:

    Hej😃
    Det är en väldigt smart idé som kan se ut som en liten detalj men jag tror att den kan hjälpa samhället. Det smälter isen mellan människor och det driver oss närmare varandra.

  35. Linda says:

    Jag blir glad när någon säger hej. Det tror jag de flesta blir. Mer hej till folket 🙂

  36. gggggg says:

    jag brukar säga hej men inte alla som svara . Några kan svara med bra humor men andra kan vara lite konstiga så jag ska säga det beror på. Men viktig sak är att det bra att man säga hej mot varandra. “HEJ”

  1. Kommentera