Din vardag
Människor som böjer sig ned vid gravar och tänder ljus.

Ljus för de döda

Lördagen den 4 november
är det alla helgons dag.
Hela helgen brukar kallas
allhelgona.
Då tänder många ljus
för att minnas de som dött.

I Sverige brukar många
gå till kyrkogårdar.
Där tänder de ljus för döda
i familjen eller vänner
som inte lever längre.

På kyrkogårdar i hela landet
brukar många tusen ljus
synas i mörkret på kvällen.

Men alla kan inte gå
till en kyrkogård och tända ljus.
En del tänder ett digitalt ljus
i datorn.

Över elva tusen digitala ljus
tändes på Svenska kyrkans sajt
förra året.
I år syns också många ljus
på kartan i datorn.

– Du kan tända ett digitalt ljus
och visa kärlek.

Det säger prästen
Charlotte Frycklund
som ofta pratar
med människor på internet.

8 SIDOR

Vill du tända ett ljus i datorn?
Svenska kyrkans karta med digitala ljus

Tänder du ett ljus?
Vem vill du minnas?
Berätta gärna i en kommentar.

 

Vad tycker du om nyheten?

20 kommentarer

  1. Luisa says:

    Digitalt ljus? vad är det? Det är komisk…naturligtvis jag vill minnas min mor, min mormor och hennes syster, min vännina Silvie…

  2. Bebi Peggy says:

    Om jag ska tända ljus får det i så fall bli i kyrkan. Jag vill tända för min flickvän Jenny, för min skolfröken Ann-Marie och för min barndoms kompis Jasmines mamma. Vill också tända för sångerskan Doris Svensson som avled tidigt i vintras.

    1. 8 Sidor says:

      Hej!

      Alla helgons dag är varje år.
      Det är alltid en lördag
      mellan den 31 oktober
      och den 6 november.
      I år är alla helgons dag
      den 4 november.

      Hälsningar,
      8 Sidor

  3. Anonymous says:

    Döda ser inte, alla andra kan minnas utan att tända ljus. Inte bra för miljö.

  4. Bebi Peggy says:

    Ett ljus på en dataskärm känns inte rätt hos mig. Jag gick istället ner till kyrkan och tände ett för min en gång flickvän Jenny som dog 2016 och ett annat för en älskad skolfröken som blev påkörd av en spårvagn för ett antal år sedan samtidigt som jag sjöng en strof på sången “Jag har hört om en stad ovan molnen”.

  5. Anonym says:

    Hej
    I går var vi ner och såg på ljusfesten på stan.

    😀😀😀😀😀

  6. abuz says:

    Genom att tända detta ljus vill jag minnas alla dem som stod emot förtryck, ojämlikhet och diktatur och offrade sina kära liv för andras frihet, särskilt de som stod emot diktaturen i mitt land Iran.

  7. Lol says:

    Jag saknar min kanin som dog pågrund av mig för att jag glömde att stänga grinden och så saknar jag min gamle mormor gamle morfar gamle Farmor gamle farfar för dom dog av chanser 😢

  8. LORENA DEN COOLA SOM ALLTID ÄR COOL says:

    Hej 8 sidor det är lorena den coola som alltid är cool. Hur många år har 8sidor funnits

  1. Kommentera