Din vardag
En nära bild på en bit kaka på en tallrik. Den har grädde och hallon också.

Populär kladdig kaka

När många inte vet
vad de ska baka,
bakar de ofta en kladdig kaka
med choklad, kladdkaka.

I Sverige har kladdkakan
till och med en egen dag.
Det är den 7 november.
Själva ordet kladdkaka verkar
också bara finnas i Sverige.

Att baka den mjuka,
kladdiga kakan
är inte särskilt svårt.
Men det kan ta lite tid.
Och du behöver flera skålar.

De torra och blöta
ingredienserna
ska först blandas i olika skålar.
Sedan blandas de ihop.

En god kladdkaka
ska ha mycket smak
av choklad.
Men den ska också
vara kladdig, tycker många.

Olika ugnar gräddar
på olika sätt.
Därför är det bra att testa
med en sticka hur kladdig kakan
är efter ett tag.

De flesta äter kladdkaka
med lite grädde till.

8 SIDOR

Gillar du kladdkaka?
Skriv gärna en kommentar
och berätta.

Recept på kladdkaka
  • Smör till formen
  • ströbröd till formen
  • 100 gram smör
  • Två ägg
  • Två och en halv deciliter strösocker
  • Tre matskedar kakao
  • Två teskedar vaniljsocker
  • En och en halv deciliter vetemjöl
  • Ett kryddmått salt

Så här gör du:

  • Sätt ugnen på 200°C.
  • Smörj och strö ströbröd i en form.
    Formen får gärna ha en kant som går att ta bort.
    Eller spänn fast ett bakplåtspapper
    på botten.
  • Smält smöret i en kastrull.
    Låt det svalna lite.
  • Vispa ihop ägg och socker
    i en skål.
    Använd inte en elvisp.
  • Blanda kakao, vaniljsocker,
    vetemjöl och salt i en annan skål.
    Rör sedan ner det
    i blandningen med ägg.
  • Häll ner det smälta smöret.
    Blanda försiktigt ihop allt
    till en jämn smet.
    Häll sedan smeten i formen.
  • Grädda mitt i ugnen
    i ungefär 10-15 minuter.
  • Ta ut kladdkakan och låt den svalna.
  • Pudra florsocker över kakan,
    med hjälp av en tesil.

Att äta till kakan:

  • Vispad grädde
  • Lite bär är gott till kakan,
    till exempel hallon.

Receptet är från Ica

Vad tycker du om nyheten?

35 kommentarer

  1. Bebi Peggy says:

    Visst gillar jag kladdkaka. Jag har faktiskt sett varianter där chokladen är utbytt mot citron, apelsin eller saffran. Idag är det en annan kaka som gäller. Idag är det många som äter en Gustav Adolf-bakelse.

  2. anonym says:

    jag älskar kladdkakksaaaaaaaa wowwwwww såååååååååååååååå gottttttttttttt

  3. linda jangneteg says:

    jag gillar kladdkaka jättemycket
    och det är gott med kaffe till och mycket vanlijvisp
    mvh linda

    1. 8 Sidor says:

      Hej Nyfiken

      Ja, det stämmer.
      Kladdkakans dag är i morgon,
      tisdagen den 7 november.

      /8 Sidor

  4. Andreas från Tyskland says:

    Jag älskar kladdkaka. Tack för recept. Jag skulle vilja prova detta snart.

    1. 8 Sidor says:

      Hej Anonym

      En del brukar äta kladdkaka.
      Men det är inget måste.

      Hälsningar från 8 Sidor

  5. 🗿🗿🗿🗿🗿🗿🗿🗿 says:

    Hej 8 sidor va snygg logga ni har 🗿🍌🦒🔛

  6. Jag vill inte, jag ska inte och jag kan inte🥰 says:

    Idag är det kladdkakansdag! Jag älskar kladdkaka!

  7. Anonymous says:

    Hej allihopa! Tyvärr har jag gillar inte kladdkaka för att jag gillar inte söta sakerna också problem mina tänderna.🙏

  1. Kommentera