Din vardag

Bildgalleri

  1. Gör ny middag genom att lägga rester på en varm macka. Foto: TT
  2. Du kan också steka ett tortillabröd som du lagt rester i. Foto: TT
  3. Lite lök och ost kan bli en fransk löksoppa. Foto: TT

Tips för att äta billigare

I januari har många människor
lite pengar efter att ha firat jul.
Dessutom är maten i affären
extra dyr sedan länge.

Men det finns tips på
hur du kan äta billigare mat.
Ett av tipsen
är att tänka på nya sätt.

– Du kan göra middag
med saker som kanske inte
brukar vara i en middag.
Du kan till exempel
använda bröd.

Det säger Sara Begner
som är kock.

Du kan också använda rester
från tidigare middagar.
Kanske har du lite ost,
lite tortillabröd
och en hackad grönsak kvar
sedan du åt tacos?

– Lägg alla rester
i brödet och stek det.
Det blir en helt okej middag,
säger Sara Begner.

Om du har lite ost och lite lök
kan du göra en löksoppa.

– Det går att träna på
att hitta på saker att laga
av det som finns hemma,
säger Sara Begner.

Och om ni är flera i ditt hem
så behöver inte alla
äta samma sak.

– Nästan alla rester med mat
går att lägga på en macka
som du värmer i ugnen
eller i ett våffeljärn,
säger Sara Begner.

8 SIDOR/TT

Vad är ditt bästa tips
för att äta billig mat? 
Skriv gärna en kommentar. 

Fler tips för att äta billigare
  • Köp frysta kryddor
    i stället för färska.
  • Köp frysta grönsaker
    i stället för färska.
  • Ha alltid krossade tomater,
    linser eller kikärtor,
    morötter, kryddor, pasta
    och havregrädde hemma.
    Då går det att göra en gryta
    eller en sås till pasta.
  • Ha inte kött som
    den viktigaste delen i maten.

Tipsen kommer från
Hanna Olvenmark
som jobbar med mat.

Hon har också bloggen
Portionen under tian.

Hon håller i en låda med grönsaker.
Hanna Olvenmark har en blogg om billig mat. Foto: Therese Elgquist/TT

Vad tycker du om nyheten?

0 kommentarer

  1. Bebi Peggy says:

    Jag brukar ofta få grönsaksrester. Det kan i kylen stå en halv burk med sparris, en halv burk majs, en bit zucchini som inte är till nån nytta. Då brukar jag blanda detta med pasta, en burk tonfik och en god vinegrätt och gör en sallad av det.

  2. Neia says:

    I Brasilien gör vi “viradinho” för att förbruka matrester. Det kan vara kött och/eller grönsaker, hacka i småbitar, lägg i en stekpanna, använd medelvärme, blanda ett ägg och sedan ströbröd. Smacka gott 😋

  3. Anonym says:

    Hej
    Det går också bra att äta korv med bröd eller varm smörgås om man redan har ätit ett mål under dagen på jobbet.😀😀😀😀

  4. Bebi Peggy says:

    Jag har sparat länken till Hannas blogg och tänker nu prova en pastarätt med linser och oliver. Jag behöver bara köpa en gul lök och soltorkade tomater. Resten har jag redan hemma.

  5. Regn says:

    Livsmedelspriserna har gått upp med ca 25% på två år. Ser man till spannmålspris, mjölkpris och elpris så har dessa priser knappt inte gått upp alls. En normal ökning på två år när det gäller livsmedel ligger kanske kring 5%. Någon i något led måste ha ökat sina vinster på ett kraftigt sätt.

  6. Asta Olsson says:

    Hej, när ska ni börja ge tips till oss med IBS? Tål inte mjölk, vetemjöl, lök, linser, bönor och kryddor m.m.

  7. Lotta says:

    Lägg djupfrysta wokgrönsaker, krossad tomat, hackad gul lök och tärnad tofu i stekpanna. Krydda med salt och peppar, gärna curry om du gillar det. Stek i rapsolja. Knäck ett ägg per person och lägg på lock när det är nån minut kvar. Mums!

  8. :D says:

    Man kan äta fattiga riddare till frukost om man vill eller en vandlig macka. Middag kan man ta rester så om du har pasta i frysen eller spagetti och kanske några kantareller så kanske du kan göra karbonara eller något annat🙂

  9. Anonymous says:

    Vi tycker det är en bra idé att göra en varm macka med sånt en har kvar i kyskåpet.
    En annan bra idé är att tillaga potatis på olika goda sätt.
    Hälsar
    Lisa, Annika och Olle

  10. tennis älskare says:

    min mormor i Tyskland lagar alltid lite dyrare rätter och hon lagar mycket men hon slänger inget

  11. Anonym says:

    Mina föräldrar gör mycket mat och försöker inte att slänga maten och om det blir nåt över så gör dom det till en matlåda, istället för att slänga maten.

  12. Pernilla says:

    Fråga dem i charken om de har spill av skinka eller korv, billigare pålägg och man kan ha det om man gör pyttipanna
    Fick två hekto kokt skinka för 18 kr ett hekto korvspill för 7kr

  13. Nellie says:

    Spara potatismos i frysen varje gång det blir över när du har tillräckligt gör potatis bullar på dom med lingon gott finns många recept på nätet. Men lägg potatismoset i en sil så det inte blir så mycket vatten om det har varit fryst.

  14. Tess says:

    Jag har 1500 kr per månad till alla måltider
    Det är omöjligt att få ihop
    Jag äter kokt spagetti med enbart ketchup ofta
    Det är gott och billigt

  15. Orolig says:

    Tänk på att få i er näring och inte bara bukfylla, ingen näring i pasta och ketchup
    Protein, Vitaminer, mineraler, micronutrienter
    Behövs för att kroppen ska fungera, för lite kunskaper om vad och varför vi ska äta rätt, verkligen synd

  16. Biologen says:

    Mitt knep är att aldrig äta någonting som odlats i konstgödning eller besprutats. Det finns inget kommersiellt odlat som innehåller bråkdelar av vitaminerna och mineraler VS just animalier från uteslutande gräs, klöver och ört. Helt i samklang med naturen.

  17. Siriphon says:

    jag brukar göra tillräckligt för 3 måltider, för att spara tid och råmaterial.

  18. Iuliana says:

    Min första regel för att spara pengar är att laga mat hemma och köpa det mest nödvändiga en gång i månaden .

  19. fatema says:

    Jag köper billig mat för de pengar jag har .
    När jag äter middag förbereder jag en bit ost och bröd .

  20. Zenaba says:

    l Januari har Många Människor lite pengar efter att ha firat jul hur du kan äta billigare mat år att tänka på nya
    sätt om du har lite ost och lite lök
    kan du göra er löksoppa

  21. Stepan says:

    Rester kan användas för att göra pizza, kebab, äggröra, smörgåsar, kassler, pannkakor, såser och soppor. Allt beror pö vilka ingredienser som finns kvar i kylen. Dessutom måste du beräkna dina ekonomiska möjligheter i förväg och köpa produkter för semestern enligt en lista som sammanställts i förväg.

  22. Mokonen says:

    om du båcka bröd ,och kan du äta med familjen tillsammans kan måste spara pengar.

  23. Taha says:

    januari har många människor lite pengar efter efter att ha firat jul. Du kan också a använda rester från tidigare middagar.

  24. rahime says:

    vi brukar laga mat som blir billigt som stekt eller kokt potatis tomat soppa kokt ägg

  25. Ronja says:

    Varje månad när jag får pengar, storhandlar jag ex 3 kilo nötfärs,3 kilo lövbiff. Sedan handlar jag bröd linser ,ris pasta i orientaffären. Är stamkund och får rabatt, sedan brukar jag baka mitt bröd,lägga direkt i frysen. Köpa nudlar ,en stor låda på 30 paket,i asiatisk affären. Gött

  26. Ronja says:

    Eller om är hungrig och vill äta fort,ex libabröd med lite färdig kyckling,kött, tonfisk,sås lök vitlök, sist 🍅 ost.s skjuts in i ugnen på 200grader cirka 10 minuter

  27. Robin says:

    Jag lagar alltid minst 4 portioner av en rätt varje sön,mån och tisdag. Då har jag mat för dagen och lådor fram till helgen och kan laga lite roligare rätter på helgen men samtidigt hålla ner kostnaderna under veckan. Funkar skitbra!

  28. Guggis says:

    Till en som inte tål mjöl o mjölk:
    Vispa två ägg o lägg ned en mosad banan. Krydda gärna med kardemumma o kanel. Häll i en tsk olja o gör våfflor!!

  1. Kommentera