Din vardag
Många nybakade semlor på ett bord.

Dags att äta semlor

Tisdagen den 13 februari
är det fettisdagen.
Då äter många i Sverige semlor.

Förr i tiden hörde fettisdagen
ihop med en kristen tradition.
Fettisdagen var den sista dagen
innan folk började fasta.

Under fastan skulle människor
bara äta lite mat.
Alla skulle också tänka på
hur svårt Jesus hade det.

Fastan höll på i sju veckor.
Den tog slut på påskafton.

Därför var dagen innan fastan,
fettisdagen, en viktig dag.
Då var det fest och folk
passade på att äta mycket fet mat.

I dag fastar nästan ingen längre.
Men semlor vill många äta ändå.

Ända sedan mitten av 1900-talet
har folk ätit semlor
med mandelmassa och grädde.

Men nu för tiden
kan semlor se olika ut.
En del äter till exempel
semlor med chokladkräm
i stället för grädde.

Hur äter du din semla?

8 SIDOR

Semlor
  • Folk i Sverige har ätit semlor
    sedan medeltiden.
  • Från början var semlorna
    oftast en slät bulle utan något i.
  • På 1900-talet började
    folk i Sverige äta semlor
    med mandelmassa och grädde.
  • Ordet semla kommer bland annat
    från det tyska ordet semel.
    Semel betyder fint vetemjöl.
    Semlor är gjorda av vetemjöl.
  • En del kallar semlan för fastlagsbulle.
    Det var för att den hörde ihop med
    den kristna traditionen att fasta.
  • Tisdagen innan fastan började
    kallas för fettisdag.
    Då skulle folk äta mycket fett.
    Därför kallar en del semlan
    för fettisdagsbulle.
  • En del äter sin semla
    i en djup tallrik med varm mjölk.
    Då brukar semlan kallas för hetvägg.

Vad tycker du om nyheten?

0 kommentarer

  1. Bebi Peggy says:

    Min semla innehåller grädde gjord på havre, vilken jag har smaksatt med hallonsylt.

  2. Äkta Theo says:

    Och Jag Kommer Säkert Göra Semlor På Hemkunskapen! 🙂

    Men Jag Gillar Inte Mandelmassa

  3. Människa says:

    Hej 8 Sidor!

    Vad roligt att Marie Hillblom läser nyheter, hon är en super fin läsare.

    Hjärtligt lycka till!

  4. AMNG says:

    Jag har precis bakat minisemlor med tre olika fyllningar! 1) klassiska med mandelmassa och vispgrädde (såklart!) 2) hasselnötsmassa och grädde med choklad och kolarippel och 3) pistagemassa och vit chokladmousse! 😋😄

  5. Person says:

    Asså! det ser som gott ut! iallafall jag har inte testat än! kanske i framtid jag skulle testa dem smak

  6. G.I.N says:

    Fastlagssöndagen och Fastlagstisdagen heter det åtminstone här i svensk Finland. Äter med ‘heitvegg’ som hos mommo förr..dränkt med het mjölk😜😋
    Njut av era Semlor i Sverige
    Tack för ordet!

  7. Ann-Sofie Storbacka says:

    Det är gott med semlor och grädde. Först äter man soppa sen fastlagsbullor.

  8. Alice Spellman says:

    Jag gillade inte semlan. Jag förstår inte varför nästan alla svenskar älskar en semla.

  1. Kommentera