Din vardag
En hylla med mat i en affär.

Maten blir dyrare igen

Nu blir maten i affärerna
dyrare igen. Det visar
en ny undersökning från
organisationen Matpriskollen.

Maten i Sverige har blivit
dyrare de senaste åren.
Men förra året ökade inte
priserna så mycket.

Men från januari i år
ökar priserna igen.
Det fortsatte i februari.
Särskilt olivolja, juice
och choklad har blivit dyrare.

Priserna kommer fortsätta
öka i mars och april också.
Det tror Ulf Mazur
på Matpriskollen.

En del mat har blivit
lite billigare den senaste tiden,
till exempel kyckling och fisk.
Men det är en liten skillnad.

Många affärer
har egna märken.
Priserna på de sakerna
har blivit lite billigare.

Ica har lovat att sänka
priserna på mat i sina affärer.
Det ska hända någon gång i mars,
säger Ica.

8 SIDOR/TT

[poll id=”51″]

Vad tycker du om nyheten?

0 kommentarer

  1. oj då varförläser du mitt namn för? says:

    😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔

  2. Dotter says:

    Det går inte att äta allsidig kost. Det är inte alla förunnat 😔 Det är orättvist. Det blir väl som i USA snart. Fetma för frukt och grönt är dyrare än godis och feta allternativ. Cheferna solar sig i glansen av vårt nederlag och skäms inte ett dugg

  3. Lorent says:

    Kommer resa till kosovo när jag blir stor för jag kan inte betala 100 kr för ost för fan

  4. Lena says:

    Köpte vitkål idag för 9,90 kilot. Ska göra kålsoppa. Är det dyrt??

  5. kalle beeg says:

    jag kollade på mr croaker beeg för 58 kr jag busta på carina dahl naked

  6. Äpplet som ska äta mellis nu. says:

    Det är dumt att mat blir dyrare!😢😠

  7. Du gamla du fria... says:

    Alla blir dyrare ,men endast lönerna bli bestående.

  8. La Rein says:

    Jag tycker att maten är dyrast till förut dag efter dag 😞

  9. fågel says:

    Maten är redan för dyr, jag tänker inte betala 27kr för en 200g choklad

  10. James says:

    Maten blir dyrare men 8 sidor har skrivit om tips att kan hjälp man att äta billigare. Jag tycker om att många affärer är billigare eftersom de har egna märken. Det är en bra idé att köpa bara maten att är billig. Jag köper bara vad Jag behöver för min familj.

  11. Marie says:

    Vi odlar potatis, grönsaker, frukt och bär, samt har höns och bin. Så vi behöver inte handla så mycket mat. Men det lilla vi handlar har blivit väldigt dyrt. Försöker köpa “kort datum”-varor.

  12. X says:

    Det är jobbigt. Grönsaker är ju dyrare😞 Det är dags för att odla dem

  1. Kommentera