Kultur
Fyra unga kvinnor tittar ut genom ett fönster

Film om fyra systrar

För 150 år sedan kom boken
Unga kvinnor.
Det är berättelsen om systrarna
Meg, Jo, Beth och Amy.

Massor av människor har läst
och älskat boken.
Nu har det kommit en ny film
om de fyra systrarna.
Den har premiär på bio i helgen.

Systrarna bor i USA.
De försöker alla hitta sin väg
i livet.

Meg vill bli skådespelare
eller bli kär.
Jo bryr sig inte om killar.
Hon vill bara skriva.

Beth älskar att spela piano.
Amy älskar att måla.
Men mest av allt vill hon gifta sig
med någon rik.

Unga kvinnor är en lång
och härlig film.
De fyra systrarna har det
så fint ihop.
Jag skulle vilja gå in i filmen
och vara i deras hus.

Filmen är också härlig
för alla som gillar historia.
Den visar hur det var i USA
på 1800-talet.

Tänk att en historia
som är skriven för 150 år sedan
fortfarande kan vara så bra!

Text: Moa Candil /8 Sidor

Vad tycker du om nyheten?

0 kommentarer

  1. Milena says:

    Det är fantastisk att de gjorde film-jag gjorde min läxa från litteratur med denna boken i grundskola!!! Härligt!!

  2. 8 Sidor says:

    Hej!

    Det är samma skådespelare som spelar Hermione i filmerna om Harry Potter.

    Hon heter Emma Watson.

    Hälsar 8 Sidor
    1. 8 Sidor says:

      Hej!

      Filmen går på bio nu.
      Den hade premiär den 24 januari.

      /8 Sidors redaktion

  3. Anonym says:

    Den är jättebra såg den med min mamma och min syster börja gråta hihi

  1. Kommentera