Kultur

Bildgalleri

  1. Avicii spelar på en konsert år 2015. Foto: TT
  2. Aviciis studio. Foto: TT
  3. Tim Berglings pappa Klas Bergling, till vänster, går genom museet. Foto: TT
  4. Tim Bergling kallade sig Avicii som artist. Bilden är från år 2011. Foto: SvD/TT
  5. Ett rum där Avicii gjorde musik. Foto: TT
  6. Prins Carl Philip klipper av bandet och öppnar museet. Foto: TT

Nytt museum om Avicii

Artisten Avicii har fått
ett eget museum.

Museet handlar om Aviciis liv.
På museet går det att se olika rum
där han har arbetat och bott.
Där finns till exempel
rummet där han växte upp.
Det var innan han tog namnet Avicii.
Hans riktiga namn var Tim Bergling.

– Tim hade gillat det här.
Han hade varit mycket stolt,
säger Tim Berglings pappa
Klas Bergling.

– Vi fick många brev och mejl
från fans när han hade dött.
Vi hoppas att de ska komma
till museet.
Kanske kan det få unga
att göra egen musik,
säger Klas Bergling.

Museet handlar också om musik.
Den som kommer dit kan prova
att sjunga själv till musik.

– Jag hoppas att de
som kommer till museet
ska lära känna Tim.
Han var ju inte bara en artist,
säger Klas Bergling.

Museet heter Avicii Experience.
Det finns på Hötorget i Stockholm.
Pengarna från museet
ska användas för att hjälpa
unga människor som mår dåligt.

8 SIDOR/TT

Avicii
  • Avicii var Tim Berglings namn
    som artist.
  • Avicii gjorde elektronisk musik.
    Han var också en dj.
  • Avicii var känd i hela världen.
  • Några av Aviciis mest kända låtar
    är Levels, Waiting for love,
    Wake me up och Hey brother.
  • Tim Bergling dog år 2018.
    Då var han 28 år.
    Han tog sitt eget liv.
    Han hade mått dåligt psykiskt.
  • Om du mår dåligt ska du prata med någon.
  • Gå till 8 Sidors artikel om psykisk ohälsa
    och få tips på någon att prata med.
Bild på den svenska artisten Avicii
Ett foto av Tim Bergling från år 2013. Foto: AP/TT

Vad tycker du om nyheten?

9 kommentarer

  1. Anonymous says:

    synd att han dog han var faktist en god person som gjorde bra låtar.😔

  2. Aya V Norrköping says:

    Allt handlar inte bara om att bli berömd och känd varje människa har själ och hjärta som inte alltid mår bra och man vet inte var man ska göra av det💔💞❣

  1. Kommentera