Kultur
Hon har långt blått hår, vita rosetter i håret och tittar in i kameran

Alexa vann tävlingen

Just nu är det
Eurovision song contest.
Tävlingen har funnits
i över 60 år.

I år har också USA
fått sitt eget Eurovision.
Tävlingen heter American song contest.
I måndags var finalen.
Tio artister tävlade.

Det var artisten Alexa
som vann det allra första
American song contest.
Hon vann med låten Wonderland.
Alexa tävlade för
delstaten Oklahoma.

I Eurovision song contest tävlar
olika länder mot varandra.
I American song contest
har artister från olika områden i USA
tävlat mot varandra.

Tävlingen har varit i åtta veckor.
Den har sänts på tv i USA.
Men det har inte blivit någon succé.
Det har varit få som
sett tävlingen på tv.

Det är inte klart om tävlingen
blir nästa år igen.

8 SIDOR/TT

Vad tycker du om nyheten?

0 kommentarer

  1. CK says:

    AleXa är en k-pop artist, hon har mycket fina sänger, t.ex. Bomb, Revolution, Do or Die och Tattoo. Google henne!

    1. 8 Sidor says:

      Alexa är född i USA.
      Hennes pappa är från USA
      och hennes mamma är från Sydkorea.

      /8 Sidor

  2. Anonymous says:

    ho är bra men inte så mycket att jag kommer lyssna på hennes låtar !!🥰

  3. Hii says:

    Har inte hört nåt om henne i hela mitt liv 😔😔
    Men nu älskar jag henne!!!💚💚

  4. Mr chicken says:

    OMG första gången jag ser en kpop nyhet den här nyheten gör mig sååååååå glad.

  5. Valter says:

    Varför skriver ni att de tävlar för områden och inte att de tävlar för delstater?

    1. 8 Sidor says:

      Nej. Det är de 50 delstaterna, fem territorier (American Samoa, Guam, Northern Mariana Islands, Puerto Rico och U.S. Virgin Islands) samt Washington DC.

      /8 Sidor

  1. Kommentera