Kultur
De är glada och pratar i journalisternas mikrofoner.

Final i Eurovision

I torsdags var
den andra semifinalen
i Eurovision song contest.
Cornelia Jakobs var med
och tävlade för Sverige.
Det gick bra för henne.
Hon gick vidare till finalen.

Finalen är lördagen den 14 maj.
Den börjar klockan 21
och går att se
på SVT1 och SVT Play.
Och det går att lyssna
på radio i kanalen P4.

Det är 25 länder som tävlar.
Sverige är en av favoriterna.
Många tror också på
Italien och Storbritannien.
Men det är Ukraina
som är den största favoriten.

Här nedanför
kan du se alla länderna
och i vilken ordning
de sjunger i finalen.

8 SIDOR

Alla länderna i finalen

1. Tjeckien
We Are Domi med låten Lights off
2. Rumänien
WRS med låten Llámame
3. Portugal
Maru med låten Saudade, saudade
4. Finland
The Rasmus med låten Jezebel
5. Schweiz
Marius Bear med låten Boys do cry

6. Frankrike
Alvan och Ahez med låten Fulenn
7. Norge
Subwoolfer med låten Give that wolf a banana
8. Armenien
Rosa Linn med låten Snap
9. Italien
Mahmood och Blanco med låten Brividi
10. Spanien
Chanel med låten Slowmo

11. Nederländerna
S10 med låten De diepte
12. Ukraina
Kalush Orchestra med låten Stefania
13. Tyskland
Malik Harris med låten Rockstars
14. Litauen
Monika Liu med låten Sentimental
15. Azerbajdzjan
Nadir Rustamli med låten Fade to black

16. Belgien
Jérémie Makiese med låten Miss you
17. Grekland
Amanda Georgiadi Tenfjord med låten Die together
18. Island
Systur med låten Med hækkandi sol
19. Moldavien
Zdob si Zdub och Advahov Brothers med låten Trenuletul
20. Sverige
Cornelia Jakobs med låten Hold me closer

21. Australien
Sheldon Riley med låten Not the same
22. Storbritannien
Sam Ryder med låten Space man
23. Polen
Ochman med låten River
24. Serbien
Konstrakta med låten In corpore sano
25. Estland
Stefan med låten Hope

Vad tycker du om nyheten?

0 kommentarer

  1. Anonymous says:

    heja Sverige!!!
    heja Cornelia!!!💙💛💙💛💙💛💙

  2. THEOZ pls says:

    Jag hoppas att i alla fall SVerige vinner 😢💙💛💙💛

  3. Mohamed says:

    Och självklart kommer Ukraina att vinna 😀😀😀😀😀😀

  4. Bebi Peggy says:

    Sist jag såg programmet var samma år som Carola vann. 1991 var det. Och då var det nästan inga bra låtar. Jag avstår även denna gång.

  5. Peter Eklund says:

    Men herreguuu!
    Blev Malta utröstat.
    Hon var ju bäst.

  6. Anonymous says:

    Jag tycker att det är tråkigt att det inte finns någon rysk kandidat, eftersom han inte är ansvarig för kriget, men alla är överens om att utesluta honom 😔

  7. Anonymous says:

    JAG ÄLSKAR CORNELIA!!
    Men jag älskar också Ukraina💛💙💛💙💛💙💙💛💙💛💙

  8. Luisa says:

    Bebi du kan titta och koppla av! Det finns bra låtar där! Det är spännande samtidigt! Ha det bra!🙂

  9. Anni says:

    Ukraina sjunger och deras folk dör,konstigt nog 🤔🤔🤔

  10. Lettland 🇱🇻 😭 says:

    Heja Sverige dock önskar jag att Lettland var med 🙁
    P🐱SSY

  11. Polen/Sverige says:

    Jag älskade verkligen polen❤
    Men jag vill sofarande att Sverige ska vinna även fast jag hatar Cornelia jackobs
    Heja polen och Sverige!!💞💕💕

  12. Polen/Sverige says:

    Fast THEOZ pls jag håller lite med dig men jag tror att Conerlia jackobs har bättre chans att vina💛💙💛💙💛💙💛❤

  13. Luisa och Miska says:

    Australia sjunger bra…vi väntar till kvällen, jag tittar tillsammans med Miska! Ha det bra allihop!❤🙂😎🤠🥳

  14. Bogi says:

    Jag är från Island så jag hejar på Island. Sverige kommer att komma sist i Eurovision😃

  15. Emma says:

    Hej
    Jag älskar programmet och ska verkligen titta på det. Jag hoppas på sverge ska vinna älskar den låten. Men jag älskar också Ukrainas låt. Den är bara underbar!
    ❤️ 😁
    Kram Emma

  16. Anonym says:

    Ukraina kommer säkert att vinna men Sverige har också en chans 🇺🇦🇸🇪💙💛

  17. Balkanooo says:

    Jag fattar ej att makedonien 🇲🇰 Blev utröstat den var ju bäst för fan

  18. Siv, Margareta och Hjördis says:

    Vi är några svampfärgar tjejer som lyssnar färgar garn och njuter. Heja Sverige 🍄

  19. Theobrosam says:

    Jag tycker Polen suger men Ukraina var riktiga proffs och Cornelia jakobes 👍🇸🇪🇺🇦

  20. Ellinor says:

    Hejade på Cornelia men hon vann inte😞😞 Men hon kom sjukt långt🥳🥳😆😆

  21. Baba boy says:

    Jag tycker om eurovision kollade och tyckte att urkrana va värda vinsten men ändå en 4 plats inte dåligt dom conelia

  1. Kommentera