Kultur
Två män bär på en tavla som visar Marilyn Monroe i färgerna blått, gult och rosa.

Tavla för två miljarder

En känd tavla
blev såld nyligen.
Någon betalade 195 miljoner
dollar för tavlan.
Det är nästan två miljarder
svenska kronor.

Det hände på en auktion
hos företaget Christie’s
i New York i USA.

Det är den kända konstnären
Andy Warhol som har gjort tavlan.
Han gjorde den år 1964.
Tavlan heter Shot sage blue Marilyn.
Tavlan visar filmstjärnan
Marilyn Monroe.

Det är en av de dyraste tavlorna
som har sålts någonsin.

Den allra dyraste tavlan
som har sålts på en auktion
är Salvator Mundi av Leonardo da Vinci.
Den såldes för 450 miljoner dollar.

Det är inte känt
vem som köpte tavlan
av Marilyn Monroe.
Personen som köpte
vill vara hemlig.

8 SIDOR/TT

Vad tycker du om nyheten?

0 kommentarer

  1. Anonymous says:

    Det känns väldigt onödigt att betala så mycket för en tavla

  2. Khaled says:

    Vem som köpa en tavla på två miljarder .
    Snälla .. låna mig bara en miljon 😀😃🙂🙃😊

  3. charles empiricist says:

    De rika vet inte vad de ska göra med pengar. Jag kommer aldrig köpa det 4500 sek.
    beskatta de rika mer

  4. Astrid says:

    Varför blir folk så arga på de rika? Man kan göra med sina pengar vad man vill. Det låter som om många är avundsjuka på de som har mest pengar.

    Om ni undrar så är jag typ fattig.

  5. Gunnar says:

    Jag hade inte betalat ett öre för den tavlan. Den är jäkla ful så att jag nästan tappar andan och jag hade heldre köpt en målning av ett 1 årigt barn🤢🤢🤢

  6. Anonymous says:

    Slöseri på pengar. Jag menar liksom nästan 200 miljoner dollar!!😮😮

  7. Anonymous says:

    En tavla är värd mer än människors liv, barn som dör av hunger vem tänker på dom.

  1. Kommentera