Kultur

Bildgalleri

  1. En person som läser en bok. Foto: TT
  2. Boken STHLM Delete av Jens Lapidus finns nu på lätt svenska.
  3. Boken Ingen normal stannar kvar är skriven av Pär Sahlin.
  4. Populära boken Den saknade systern finns nu på lätt svenska.
  5. En jul tillsammans är andra boken om Maj av Eli Åhman Owetz.

Tips på lättlästa böcker

Nu har skolorna höstlov.
Det kallas också läslovet.
Då har många mer tid
att läsa böcker.

Det finns lättlästa böcker
för den som tycker
att vanliga böcker är svåra.

8 Sidor har tips
på fyra nya lättlästa böcker.

• Sthlm delete av Jens Lapidus
är en bok för den som
gillar spänning.
Nu finns boken på lätt svenska.

I boken hittas en död person
i Stockholm.
En ung man blir
misstänkt för mordet.

Det är den andra boken
om advokaten Emelie
och hennes kille Teddy
som har varit brottsling.
Den första boken
heter Vip-rummet.

• Ingen normal stannar kvar
är den femte boken
om byn Sävaträsk
av Pär Sahlin.

Boken handlar om
Joar och hans vänner.
De bor på landet.
Joar älskar att köra epatraktor.
Men på sommarlovet efter nian
blir allt annorlunda.

• Den saknade systern
av Lucinda Riley
är en känd bok
som nu finns på lätt svenska.

Det är den sjunde boken
om sex systrar
som blivit adopterade.
I boken reser systrarna
runt världen för att hitta
den sjunde systern.

Den första boken i serien heter
De sju systrarna.
Böckerna är för den som vill läsa
om kärlek, familj och historia.

• En jul tillsammans
handlar om Maj och Lennart
som flyttat ihop.
De är 90 år men känner sig
som ungdomar.
Nu ska de fira jul tillsammans.
Men så kommer ett oväder
med snö.
Då blir inget som de tänkt sig.

Boken är skriven
av Eli Åhman Owetz.
Hennes förra bok
om Maj heter Sköna Maj.
Den fick hon nyligen
ett fint pris för, Lättlästpriset.

Böckerna finns att köpa
i bokaffärer och på sajter
på internet som säljer böcker.

Vissa böcker finns också
på biblioteken.
Men det kan ta lite tid
innan de allra nyaste böckerna
kommer till biblioteken.

8 SIDOR

Gå till 8 Sidors text om Lättlästpriset

Vad läser du?
Skriv gärna en kommentar.

Vad tycker du om nyheten?

20 kommentarer

  1. Bebi Peggy says:

    Just nu läser jag en bok som heter “Kaninhoppet” av Malin Eriksson. Lånar böcker på bibliotekets barnavdelning. Det är hyllan med böcker för barn mellan 6 och 9 år. De flesta böcker som står där brukar jag klara av att läsa utan problem.

  2. Nicholas says:

    Det finns minst tre mysterieböker på lättläst av Håkan Nesser. Jag har läst två av dem – “Ormblomman” och “Döden och kärleken i Kumla” – och gillade dem mycket.

  3. Människa says:

    Läs gärna boken 500 steg = S. Den handlar om livet, kärlek, barn, krig och mycket annat.

  4. Tom Marvolo Riddle says:

    Hej! Vad betyder lät svenska? Jag lära mig svenska och funderar 🤔 om lät svenska passar bra för mig? Tack!

    1. 8 Sidor says:

      Lätt svenska passar för alla.

      Vi skriver korta meningar
      och vi försöker att alltid
      använda de enklaste orden.

  5. Anonymous says:

    Jag har köpte många lättlästaböckar och läsa hur mycket man kan varje dag läsa.

  6. Anonymous says:

    Hej 8 sidor!
    varför ni svenskar använder gammalt ord i böckerna. det finns ingen som vill lära sig ett enda gammalt ord för att man använder inte ens.
    så kan ni snälla sluta placera ett enda ord i böcker som man inte använder i det talet.
    MVH från som är missnöjd på svenska språket.

  7. Elvaåring says:

    Jag brukar läsa väldigt mycket fast jag bara är elva år gammal. Det gör att jag egentligen inte behöver läsa nyheter på 8sidor, men jag tycker att ni är så bra så att jag fortsätter.

    1. 8 Sidor says:

      Hej Elvaåring!

      Det var fina ord.
      Tack så mycket!

      Hälsningar från 8 Sidor

  8. Anonymous says:

    Jag läser musse och helium serie 1 den är jätte spännande bok varje dag när jag ser på min mobil jag alltid går till 8 sidor och läser jag älskar läsa nyheter i era sida

  9. Biao says:

    Jag tycker om lättläst böcker eftersom jag lärde mig nya ord igen. Tack till 8 sidor.

  10. Jihad says:

    Jag läste en bok som heter utvandrarna för Vilhelm Moberg
    Den är en jättebra bok som man kan lära sig mycket om utvandrarna svenskar på lättläst

  1. Kommentera