Kultur
En person med en Nalle Puh-mask sitter i en bil.

Nalle Puh blev skräckfilm

Nalle Puh har blivit
en skräckfilm.
Filmen går på bio just nu.

Den heter Winnie the pooh
– Blood and honey.
Du måste vara 15 år
för att få se den.

Att filmen kommer just nu
beror på lagarna i USA.

Förra året
var det 95 år sedan
den första boken
om Nalle Puh kom ut.

Efter 95 år får du
fritt låna andras
berättelser och figurer
när du gör ny konst.
Det säger lagen i USA.

I Sverige är lagen
lite annorlunda.
Här måste du vänta 70 år
efter att en författare har dött.

Det betyder att år 2069
skulle det gå att helt fritt
göra en skräckfilm
om Bamse i Sverige.
Det berättar Sveriges Radios
program Kulturnytt.

8 SIDOR

Vad tycker du om nyheten?

39 kommentarer

  1. Bebi Peggy says:

    Gäller regeln om 70 år efter det att någon dött även musik? I så fall har folk från och med 2047 rätt att sätta andra ord på Evert Taubes melodier.

  2. ✨WäÄw✨ says:

    Jag tycker den där bilden ser creepy ut……ehehe……😵‍💫😮‍💨🥴😓😐🤔men jag undrar, får jag då göra om en nittiotals låt?

  3. Bebi Peggy says:

    Bra att veta. Så nästa gång jag är sugen på att rita ska jag göra en Mona Lisa som ser riktigt arg ut. Eller en som räcker ut tungan.

  4. Pooh... says:

    Filmen har en bra premiss men är uselt genomförd och absolut inte värd att betala för att se.
    Tyvärr…

  5. Jada says:

    Spännande. Men kan dom inte göra egna? Måste dom kopiera och ändra andras böcker?

  6. Bebi Peggy says:

    Det verkar som om skivomslag inte omfattas av 70 årsregeln. Jag tänker då på Peps Blodsband och deras LP “Hög standard” som har ett omslag som påminner mycket om en av ABBA:s skivor. Det finns också flera skivomslag som härmar olika skivor med The Beatles.

  7. Christopher robin says:

    min favoritbjörn ska nu bli en skräckfilm gud vad jag är ledsen. Han var ju en oskyldig liten björn som älskade honung och nu går han runt som en gangster och mördar folk. Men hoppas det blir en bra film

  8. Anonymous says:

    Om jag skulle vilja göra en skräck film på något i USA och bor i Sverige vilken regel skulle gälla 70år eller 95år?

  9. SNOWBOARDSPUDELN🏂🐩 says:

    Han såg lite creepy…hi hi men också rolig. Det såg ut som en människa i björnmask. 😈🐼

  10. Edvin says:

    Hur kan en glad, lycklig Nalle Puh som vill alla väl bli till en skräckfilm?

  11. Information till dig says:

    Alltså det bara har 3,9 stjärnor ⭐️
    Man ska inte titta på den om det är mindre än 4,halv stjärnor…

  12. Hh says:

    Jag har älskat nalle puh när jag var liten. Och nu förnedrar dem det?

  13. En sak! says:

    Varför måste de göra allas barndom till en skräckfilm.😤

  14. anonym says:

    stackars nalle puh han är ju en snäll och gullig björn inte en läskig skräckbjörn 😭

  1. Kommentera