Kultur
Fem män står vid en husfasad och tittar in i kameran.

Eldkvarn slutar

Eldkvarn är en känd svensk
grupp som gör musik.
Nu ska de sluta.
De ska ha sin sista spelning.
Den är i sommar.

Eldkvarn började
göra musik på 1970-talet.
De spelar rock.

Några av deras låtar
är Kärlekens tunga,
Pojkar pojkar pojkar
och Fulla för kärlekens skull.

Sångaren i gruppen
heter Plura Jonsson.
Hans bror Carla
spelar gitarr i gruppen.

Plura är känd från tv
där han har gjort
program om mat.
Han har också varit med i
Så mycket bättre flera gånger.

Eldkvarn har inte spelat
tillsammans på flera år.
Men nu ska de ha
sin sista spelning.

Det blir den 26 juli
i Götaparken
i staden Norrköping
där gruppen kommer ifrån.

– Det ska bli skitkul,
säger Plura Jonsson.

8 SIDOR/TT

Vad tycker du om nyheten?

4 kommentarer

  1. Bebi Peggy says:

    1974 gjorde Eldkvarn sin första LP. Fast då hette gruppen Piska mig hårt. 1977 var det som de bytte namn till Eldkvarn. I slutet av 1980-talet tolkade gruppen Cornelis Vreeswijks låt “Somliga går med trasiga skor”. Mina favoriter är “Kärlekens tunga” och “Långsamt tåg”.

    1. 8 Sidor says:

      Hej!

      Vi vet inte riktigt.
      De kanske vill göra andra saker?

      /8 Sidor

  1. Kommentera