Kultur
De står på en scen, klädda som kung och drottning.

Final i Melodifestivalen

Melodifestivalen är populär.
Över tre miljoner människor
såg finalen på tv förra året.
Då vann Cornelia Jakobs.

På lördag är det dags för årets final.
Den är på Friends arena
i Solna nära Stockholm.
Du kan se finalen
på SVT1 klockan 20.00.

Tolv artister är med.
Martin Hanberg på 8 Sidor
har lyssnat på artisternas låter.
Så här tycker han.

1. Jon Henrik, Arc North och Adam Woods – Where you are

Jon Henrik ser gladare ut än på länge
och har mycket energi.
En låt som det kan gå bra för.

2. Tone Sekelius – Rhythm of my show

Förra året sjöng Tone en schlager,
i år har hon en coolare låt.
Men är svårt att höra vad hon sjunger.

3. Mariette – One day

Mariette ser tuff ut,
men låten är snäll, nästan mesig.
Men den är ganska bra ändå.

4. Marcus och Martinus – Air

Låten jag gillar mest.
Men det skulle kännas konstigt
om två norska kändisar vann
och fick sjunga för Sverige i Eurovision.

5. Panetoz – On my way

Fem glada killar från Jordbro.
Deras glädje smittar av sig.
Titeln är på engelska,
resten av låtens text är på svenska.

6. Maria Sur – Never give up

Maria Sur har flytt från kriget i Ukraina.
Hon sjunger en lugn låt
med en refräng som fastnar.

7. Smash Into Pieces – Six feet under

Roligt med en låt som är
annorlunda jämfört med resten.
Det är hårdrock.

8. Kiana – Where did you go

Kiana är yngst i finalen, 16 år.
Hon gör ett bra jobb,
men låten är ganska tjatig.

9. Nordman – Släpp alla sorger

Kul med folkmusik.
Men konstigt med så sorglig melodi
och otäck film på scenen,
när texten är glad.

10. Loreen – Tattoo

Många tror att Loreen
kommer vinna årets final.
Det är en bra låt och hon sjunger bra,
men det är alldeles för allvarligt.

11. Theoz – Mer av dig

Det är skönt med en låt
som bara är glad och poppig.
Så är Theoz låt.

12. Paul Rey – Royals

Paul Rey sjunger en proffsig låt.
Men den är inte speciell.
Den låter som många andra låtar.

MARTIN HANBERG/8 SIDOR

Vilken låt gillar du mest?
Och vilken låt vinner?
Skriv gärna en kommentar.

Vad tycker du om nyheten?

29 kommentarer

  1. Bebi Peggy says:

    Jag gillar ingen av årets låtar. Det är förresten inte första gången en utländsk artist tävlar i Sveriges melodifestival. 1972 var Cornelis Vreeswijk med. Och på den tiden hade han ännu inte hunnit bli svensk medborgare. Svensken Siw Malmkvist tävlade förresten 1969 för Tyskland.

  2. Anonym says:

    Hej
    Jag håller på Lorren ,Maria och jon Henrik i finalen. Men jag tror att Lorren vinner i morgon. 😀😀

  3. Jonathan says:

    Jag hoppas att Jon Henrik Fjällgren vinner Melodifestivalen imorgon

  4. Heja Maria sur !❤ says:

    Jag hoppas på Maria sur men inte för att hon är från Ukraina utan för att hon har en bra låt och för att hon sjunger bra ❤❤❤😊🥰😍🥳🥳🥳

    PS hhheeejjjjaaa MARIA SUR ❤❤❤🥳🥳🥳🥳🥳😍😍😍😍🥰🥰🥰🥰😊😊😊😊💕💕💕💞💞💞

  5. Svenolof andersson says:

    Maret vinner melodi festervalen hon ska vinna Hella 2023 året melodi festervalen

  6. Anonym says:

    Hej
    Grattis till Jimmy Jansson som är en av dem som skrev vinnar låten.Nu har han vunnit mello. Något som han inte lyckades att göra som soloartist. Han är från Hagfors i Värmland. 😀😀

  7. Anonym says:

    Hej
    Man vet ju inte vilka chanser Sverige har då man inte hört dem andra ländernas bidrag än i esc.😀😀😀

  8. AnYA says:

    Loreen med Tatto vann sångfågeln.
    Hon ska sjunga som sverige på eurivison.😃😃

  9. Ainisa says:

    Alla var bra mer var bra och Kiana och Nordman och Loreen🧡🧡💛💚💙

  10. ughh says:

    varför är ni så elaka liksom ni sa elaka saker om alla bra men theoz som inte är bra men ni skrev bra saker

  1. Kommentera