Kultur
Tecknade figuren Kalle Anka sträcker ut armarna åt sidorna.

Tidningen om Kalle fyller år

Tecknaren Walt Disney från USA
hittade på Kalle Anka
på 1930-talet.

Från början var ankan
en figur i tecknade filmer.

Han råkade ofta illa ut
och han kunde bli väldigt arg.
Och så klädde han sig roligt
i en jacka för sjömän.
Men han har inga byxor.

Många skrattade
åt den roliga ankan.
Då började Walt Disney
göra en tidning om honom också.
Kalle Anka blev en seriefigur.

Tidningen om Kalle Anka
är Sveriges äldsta tidning
med serier.

Den första tidningen
på svenska kom 1948.
I september är det
precis 75 år sedan.

Lagom till födelsedagen
kommer en tidning
och en bok om Kalle Anka.

8 SIDOR/TT

Visste du detta om Kalle Anka?
  • Hela hans namn är Karl Magnus “Kalle” Anka.
  • På engelska heter han Donald Duck.
  • Han är född 1934.
  • Han bor i Ankeborg
    med sin systers tre söner,
    Knatte, Fnatte och Tjatte.
  • Den första svenska tidningen
    om Kalle Anka kom ut 1948.
    Den kostade då 60 öre.

Vad tycker du om nyheten?

26 kommentarer

  1. RÄDDA ÄLGAR says:

    Ja älgen kalle blev 10 år gammal innan han dog rest in pieaces kalle vi älskar dig RÄDDA ÄLGAR.SE

  2. Bebi Peggy says:

    Tidningen Kalle Anka var bättre förr. Då fanns det även serier som handlade om Stora stygga vargen, Madame Mim, Moby Duck, hunden Ludde och om Bror Kanin. Idag är det mest serier om Kalle Anka eller om Musse Pigg och Långben.

  3. Kommisarie Karlsson says:

    Bebi Peggy – icke att förglömma: Putte och Knölen, Emil Örn, Oppfinnar-Jocke och Lilla Tråget. Spökplumpen också!

  4. Kalle Anka fan says:

    Kalle Anka är sjukt roligt framför att Farbror Joakim jagade honom på pengar

  5. Bebi Peggy says:

    Lilla Hiawatha får heller inte glömmas, precis som Björnbusarna. De hade ofta egna serier. Och apropå skurkar som Putte och Knölen och Emil Örn, så måste jag också nämna Spökplumpen och Svarte Petter. Grattis Kalle och alla andra figurer i tidningen!

  6. Suha says:

    Det är väldigt fint ,om hon hörde på den tidningen ,så det hade hon sagt , när hon var en elev ipå preputary skocl .Då sa hon sig själv glädja ,om en dag skulle hon bli en jornalist, och jobbar dagliga på denna tidning.
    Nu säger hon jag har varit med med Kalle Anka tidning.

  7. Phillie nyllet says:

    Jag läser Kalle anka varje dag!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!🧡❤💛💛❤❤🤎💜💜💜😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀🙂🙂🙂🙂🙂🙂🙂🙂🙂

  1. Kommentera