Kultur
En svartvit bild. En sjunger i en mikrofon. Den andra spelar gitarr.

Deras låt är populär

Tänd ett ljus med Triad
och Last christmas med Wham
är populära låtar
när det är jul i Sverige.

Det var de jullåtarna
kanalerna i radio spelade mest
i Sverige innan jul förra året.
Det visar en lista
från organisationen Stim.

Tänd ett ljus blev etta
av svenska låtarna.
Tvåa kom Mer jul
med Adolphson och Falk.
Peter Jöbacks låt
Jag kommer hem igen till jul
blev trea.

Last christmas med Wham
var etta av de utländska låtarna.
Tvåa var Fairytale of New York
med The Pogues och Kirsty MacColl.
På tredje plats kom
Driving home for christmas
med Chris Rea.

8 SIDOR/TT

Vilken är din bästa låt om julen?
Skriv gärna en kommentar.

Vad tycker du om nyheten?

16 kommentarer

  1. Bebi Peggy says:

    “Snart kommer änglarna att landa” med Ulf Lundell och “Blue Christmas” med Elvis Presley. Sedan då en riktigt gammal sak som jag inte tror att många hört: “Julminnen” med Ulla Billquist från 1937!!!! Hörde den för första gången i det idag nedlagda radioprogrammet Da Capo.

  2. Luisa says:

    Den bästa låt är från Karel Gott -JSOU SVATKY! Den har fin text och med hans vacker röst är den perfekt!!!🥰

  3. Anonym says:

    Hej
    Ja,last chrismes med wham,Felizen nawidad och x chrismes war is over med the beatles och blue chrismes med Elvis.😀😍😀

  4. Ivana Milojevic Petkovic says:

    Tänd ett ljus är min favorit låt från den första jag har lyssnat på den.

  5. Benjamin says:

    ‘Bara en gång om år’ från albumet ‘Lars Christmas’ är en riktig guldklimp!

    Lars Vegas Trio’s julalbum är förmodligen det bästa, och viktigaste, släppen i svensk julmusikhistoria.

    God jul!

  6. Bebi Peggy says:

    Idag hör man sällan några äldre julskivor i radion, som då “White Christmas” med Bing Crosby. Synd, med tanke på att det gjordes flera bra då. Förr kunde man i radion på julafton lyssna till danslekar som “Hej tomtegubbar”. Idag är inte heller detta möjligt.

  7. ¤-¤ says:

    tänd ett ljus och låt det brinna låt aldrig hoppet försvinna det är mörkt nu men det blir ljusare igen🧡

  8. Bebi Peggy says:

    Det verkar som om jag slipper höra just dessa jullåtar i år. På fotvården var radion den här gången stängd. Och på ICA brukar de inte spela musik där jag bor.

  1. Kommentera