Kultur
Ett barn sitter vid ett bord och läser i en bok.

Klassen som läste mest

Det finns en tävling
i Sverige som heter
Den stora läsutmaningen.
Tävlingen är varje år.
Det är elever som går
i fjärde klass som får vara med.
Klasserna tävlar mot varandra.

I år var det klass 4b
i Rosendalsskolan
i Linköping som vann.
Varje elev i klassen hade läst
1 timme och 28 minuter
varje dag, i genomsnitt.

Det är rekord i tävlingen.
Det är åtta minuter mer
än klassen som vann förra året.

– Alla som läser är vinnare.
Läsningen tar dig med på
magiska resor i både fantasin
och i verkligheten.
Språket och livet
blir rikare av läsning.

Det säger Renate Murken
som är lärare i klassen.

Klassen vinner en resa
till Vimmerby i Småland.
Författaren Astrid Lindgren
kom därifrån.

8 SIDOR/TT

[poll id=”46″]

Vad tycker du om nyheten?

0 kommentarer

  1. Bebi Peggy says:

    Det blir en stund på morgonen och en stund efter lunch. Dessa stunder blir tillsammans runt en halvtimme.

  2. Anonymous says:

    Nu börjar jag plugga igen på universitetet efter 10 år.. jag läser typ 8 timmar varje dag och tiden räcker inte

  3. Robin says:

    Grattis till vinsten i tävlingen Den stora läsutmaningen. Jag läser 2 artiklar 8 SIDOR nästan varje dag.

  1. Kommentera