Kultur
Nemo ser lycklig ut på scenen.

Schweiz vann Eurovision

Artisten Nemo från
landet Schweiz vann
tävlingen Eurovision.
Det blev klart i lördags kväll.

Nemo vann med sin låt
The code.
Den handlar om att
Nemo varken känner sig
som man eller kvinna.

Det var både
grupper med experter
och vanligt folk
som fick rösta i tävlingen.

Efter experternas röster
hade Nemo flest röster.

Men en annan låt
fick flest röster av folket.
Det var Kroatien och
artisten Baby Lasagnas
låt Rim tim tagi dim.

Men Nemo fick ändå
tillräckligt många röster av folket
för att vinna tävlingen.

– Jag är så tacksam.
Jag hoppas att den här tävlingen
kan fortsätta att jobba för
fred i världen,
sa Nemo efter vinsten.

Det är tredje gången
som Schweiz vinner Eurovision.
Senaste gången var år 1988
när artisten Celine Dion
tävlade för Schweiz.
Hon vann med låten
Ne partez pas sans moi.

Kroatien blev tvåa i årets tävling.
Ukraina och Frankrike
blev trea och fyra.

Sverige kom på nionde plats.
Sist i finalen blev Norge.

8 SIDOR/TT

Resultatet i Eurovision

1. Schweiz

2. Kroatien

3. Ukraina

4. Frankrike

5. Israel

6. Irland

7. Italien

8. Armenien

9. Sverige

10. Portugal

11. Grekland

12. Tyskland

13. Luxemburg

14. Litauen

15. Cypern

16. Lettland

17. Serbien

18. Storbritannien

19. Finland

20. Estland

21. Georgien

22. Spanien

23. Slovenien

24. Österrike

25. Norge

Vad tycker du om nyheten?

0 kommentarer

  1. ??? says:

    Jag kommer från Schweiz så det är lite extra kul att de vinner!!!❤🧡💛💚💙💜🤎🖤💞💕😍🥳🥳😃🥰😀

  2. Anonym says:

    Hej
    Grattis.Synd att det inte gick så bra för Norge och Finland i esc i år.😀😀😀😀.

  3. Bebi Peggy says:

    Schweiz var förresten det allra första landet att vinna Eurovision Song Contest. Året var 1956 och låten som vann hette ”Refrain” och sjöngs av sångerskan Lys Assia.

  4. Anonymous says:

    Schweiz vann för att det var en grym låt med ett grymt framträdande! Grattis Schweiz!

  5. Ine says:

    Hej
    Jag är ledsen 😭 i dag 🖤 varför är norge 25 poäng 16 😔💔

  6. Luisa says:

    grattis! Jag är nyfiken på hur de vill göra contest där…vi mkan ser…🥰

  7. Anonymous says:

    Eurovision var bra men jag gillade Kroatien och Holland

  8. stumble guy pro says:

    Jag hejade på Kroatien men Schweiz var också bra.

  9. bananmanen says:

    😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀

  10. 🐶 says:

    Schweiz var inte så bra. Italien 🍝🍕och Sverige var bäst. Finland var lite konstiga.🥥

  11. bananmanen says:

    The code var en bra låt men jag hejade på kroatien🍪

  1. Kommentera