Kultur

Bildgalleri

  1. Fotografen Benjamin Nørskov har fotat ungdomar med sina epa-traktorer. Foton: Benjamin Nørskov
  2. Nu finns en utställning med Benjamin Nørskovs bilder i Norrköping.
  3. Unga som fyllt 15 år får köra epa-traktor.
  4. Benjamin Nørskov. Foto: Sigrid Ellesø Nielsen

Ungdomar och deras epa

I hela Sverige
finns det ungdomar
som kör epa-traktorer.

Fotografen Benjamin Nørskov
har i fyra år åkt runt i Sverige.
Då har han tagit
bilder på ungdomar
och deras epa-traktorer.

Nu visar han sina
bilder i en utställning.
Den går att se på
Arbetets museum i Norrköping.

I Sverige får du börja köra
epa-traktor när du är 15 år.
Du måste ha ett särskilt
körkort för att få köra.

För många är epa en frihet.
Det är ett sätt att göra saker
utan föräldrarna.
Det blir ett steg från att vara
barn till att bli vuxen.

– Jag ville fotografera ungdomarna.
Jag var nyfiken på deras värld,
säger Benjamin Nørskov
till Sveriges Television, SVT.

Utställningen i Norrköping
är till den 1 september.
Det är gratis att gå in på museet.

MARTIN HANBERG/8 SIDOR

Vad tycker du om nyheten?

16 kommentarer

  1. Ilmar says:

    jag tycker att alla epa bilar skulle kunna köra 45 när man är typ 17 år eftersom då borde man kunna köra snabbare

  2. zeztpanzan1269 says:

    alla ska få köra bil//zeztpanzanjulian🥳🥳😴😔😢😢❤😷🤎💞💕💔😃😀😂❤

  3. Claude Balls says:

    Vi var nyligen på Åland, och såg EPA bilar för första gången. De hade särskilt registreringsskyltar som var mindre än vanliga skyltar. En grupp av ungdomar körde förbi oss, och spelade EPAdunk (högljutt).

  4. Anonymous says:

    Epa inte bra leksak, ungdomar måste röra sig mer. 20 år är bra att börja köra bil.

  5. Klockan är 18:02 nu. says:

    Ursäkta, tycker “Masis” att 2 år gamla personer ska få köra bil? Är man 2 år kan man inte ens cykla!

    Jag tror inte att “Adien” körde bil när hen var 11 år.

  6. Tråkig engelskaläxa says:

    I skolan gör vi något som vi kallar EPA. Det betyder att man först ska fundera över något själv, sedan med en kompis och till sist alla i klassen tillsammans. Enskilt, Par, Alla. EPA.

  7. Glidande Orm says:

    Jag förstår fortfarande inte varför tonåringar tycker att Epa är coolt, jag tycker att Koenigsegg och Lamborghini är tusen gånger coolare.

  1. Kommentera