Kultur
Larsson med en gitarr.

Dansband protesterar

Det finns olika skatter
för dem som spelar musik i Sverige.
Dansband får betala
högre skatt än andra.

Skatten beror på
vilken sorts publik banden har.

Band som spelar för publik
där folk sitter ner och lyssnar
betalar sex procent i skatt.
Band som spelar
för folk som dansar
måste betala 25 procent i skatt.

Dansbanden spelar
för folk som dansar.

– Det känns konstigt
att det ska vara olika,
säger Peter Larsson
i bandet Lars-Kristerz
till P4 Dalarna.

– Det är som om det skulle vara
olika skatt på äpplen och bananer,
säger Peter Larsson.

Reglerna säger att dans inte är kultur.
Därför ska skatten vara högre.

Streaplers, Fernandoz
och Black Jack
är bland banden som protesterar.

8 SIDOR

Vad tycker du om nyheten?

21 kommentarer

  1. Förnuft says:

    Dans är inte kultur? Det är korkad att säga. Kulture har med hur människor lever att göra.

  2. jonjon says:

    Vilken typ av skatter betalar band? Menar du de pengar de betalar när de hyr en plats eller biljetter?

  3. Bebi Peggy says:

    Jag är rädd att denna högre skatt kommer att leda till att flera orkestrar kommer att få lägga ner sin verksamhet.

  4. Sofia says:

    Dans är väl det bästa. Bra att folk rör på sig blir ju friskvård på samma gång . Tycker att de som är inom musiken ska ha samma skatt . Orättvist annars.

  5. Steinar Dahl Livskällan says:

    Skatten är väl momsen på entrébiljetten. Musikanterna betalar skatt som alla andra. Dans är kultur och momsen borde vara därefter.

  6. J-O says:

    Momsen borde vara enhetlig såklart. Det är väl i slutändan Vi som betalar den högre momsen genom dyrare inträden på dans. Själv borde jag få lägre moms. Lyssnat o tittar på mera än vad jag dansar

  7. Jan-Thomas says:

    Det mesta är dyrt idag när man vill ta ut. Jag tycker att dans är kultur det är också dansmusiken därför borde det vara samma moms. Vi har bra dansmusik I Sverige det borde man värna om.

  8. Anonymous says:

    Jag tycker att det ska vara samma moms för alla och bevara vår dans kultur och våra dansband är bra

  9. Kenth Morell says:

    Jäkligt dåligt dansbanden straff beskattas jätte orättvist

  10. Richard says:

    Sverige, Sverige. Där kultureliten i Stockholm bestämmer vad som är kultur. Om jag vill se en föreställning på Operan, så har inte råd att flyga till Stockholm. Dansband en kommer till mig där jag bor. Jag får motion och får umgås med andra danssatta människor. Richard.

  11. David says:

    Självklarhet att de ska ha 6% eller 0% pga kulturvärden men även friskvården rent fysiskt och den sociala psykiska hälsobonusen! Horribelt att de har 25% skatt…

  12. Challedans says:

    Att det är 25 procent på dans är fel fattar väl alla med hjärna

  13. Bengt Synnebäck says:

    Detta är väl i HÖGSTA grad FOLKETS kultur. Väldigt konstigt sätt att resonera..Förstår att det protesteras.

  14. Cina says:

    Dans är friskvård på hög nivå, du rör på kroppen samt får social stimulans!
    BORT MED MOMSEN!

  15. Ann mari vildtörne. says:

    Rolig friskvård alla bör dansa de e livet så dansa på

  16. Anders Blomgren says:

    Sveriges hällsovård vill att man skall röra på sig av hälsoskäl, s a s daglig motion. Då är dans ett bland de bättre motions sätten, med rörelse och umgänge med många likasinnade = friskvård.
    Det är absurt att om man sitter ner och lyssnar på samma orkester så är det kultur????

  17. Gudrun Roth says:

    Det ÄR kultur.Varför skulle dans inte vara kultur? Dumheter,då är inte svansjön heller kultur!

  18. Daniel holmlund says:

    Dans är friskvård och kultur något som vi borde värna om
    Därför tycker jag att de borde jag en rättvis skatt alltså den lägre skatten
    Så.vi kan dansa å få njuta av den fina dans musiken

  1. Kommentera