Kvinna dog vid hästtävling
En 19-årig kvinna dödades
vid en ryttartävling i Bollnäs i helgen.
Kvinnas häst föll
vid ett av banans sista hinder.
Hon fick hästen över sig och skadades
svårt. Kvinnan kördes med helikopter
till Akademiska sjukhuset i Uppsala.
Men läkarna kunde inte rädda hennes liv.
Fälttävlan med häst
är en mycket farlig sport.
Bara i år har fem ryttare dött.
I Sverige är dödsolyckorna
inte lika vanliga.
Det här var den första dödsolyckan
sedan 1981.
Nu ska ridsportförbundet
undersöka om det går att
göra säkerheten bättre vid tävlingar
i fälttävlan.
8 SIDOR/TT
0 kommentarer
Inga kommentarer.