Sport

Bildgalleri

  1. Joel Lundqvist spelar i laget Frölunda. Foto: TT
  2. Joel och Henrik Lundqvist var med och vann VM för Sverige år 2017. Foto: SvD/TT

Joel Lundqvist ska sluta

För två år sedan
slutade Henrik Lundqvist
att spela ishockey.
Han var en av världens
bästa målvakter.

Nu ska hans bror
Joel Lundqvist också sluta.
Henrik och Joel är tvillingar.

Joel Lundqvist spelar
i laget Frölunda i Göteborg.
Han är snart 41 år gammal.
Det är inte konstigt att sluta
med ishockey om du är över 40 år.

Men det kan ändå
vara svårt att sluta.
Joel Lundqvist har mycket
känslor för ishockey
och för sitt lag Frölunda.
Han har spelat med laget i 20 år.

– Det var ett svårt beslut.
Men jag känner mig klar,
säger Joel Lundqvist
till nyhetsbyrån TT.

Han slutar inte riktigt än.
Han ska spela klart
säsongen med Frölunda.
Kanske vinner han
ett sista SM-guld med laget.

Tidigare har han vunnit
fyra SM-guld med Frölunda.

Han har spelat
över tusen matcher
i den svenska ligan SHL.
Det är flest av alla spelare.

Han har också spelat
många matcher med Sveriges lag
och vunnit tre VM-guld.

MARTIN HANBERG OCH TT

Vad tycker du om nyheten?

12 kommentarer

  1. KANINER🐰🐰🐰🐰 says:

    Synd😢 Men ishocky är ju farligt. Har han någon skada?🚑

    1. 8 Sidor says:

      Hej!

      Han slutar att spela ishockey
      för att han tycker
      att det räcker, säger han.
      Han är 40 år.
      Han har inte sagt
      att han har någon skada.

      Hälsningar,
      8 Sidor

  2. Örjan Lax says:

    Hoppas på att de finner, en lika bra spelare som Joel.

    Inte för att jag är Frölunda supporter, men än då.

  3. anonym says:

    Hej
    Han kan hjälpa Henke med reklam filmerna efter att han slutat spela ishocky.😀😀

  4. Anonymous says:

    Jag skoja jag älskar personer som går i hockey. Jag gåt själv i hockey.💕😊 Det är min favorit sport.

  5. Anonym says:

    Hej
    Det skulle vara kul i fall något Stockholms lag ,skulle klara sig upp till shl hockeyn nästa sesong, typ Djurgården. 😀😀

  6. Anonym says:

    Hej
    Glömde att nämna det förut, fbk och Frölunda är dem lagen jag håller lite extra på i shl.😀😀

  1. Kommentera