Sport
Han håller upp en svensk flagga och jublar med guldmedalj runt halsen. och flagga

Duplantis vann guld

I lördags var det
final i stavhopp
i VM i friidrott.
Tävlingen var i Budapest
i Ungern.

Många trodde att svensken
Armand Duplantis
skulle vinna.
Och det gjorde han.

Duplantis har haft problem
med en höft före VM.
Men på tävlingen
hoppade han mycket bra.

Duplantis klarade
höjden 6,10 meter.
Tvåa blev Ernest John Obiena
från Filippinerna.
Han hoppade 6,00 meter.

– Alla hoppade så jäkla bra.
Det var jättekul och jag
är stolt över mig själv,
sa Duplantis till TV4
efter tävlingen.

När guldet var klart
försökte Duplantis
slå världsrekordet.
Det är 6,22 meter.
Han var nära att lyckas,
men rev tre gånger.

Duplantis medalj
blev Sveriges sista
i årets VM i friidrott.
Det var Sveriges
näst bästa VM någonsin.

Tidigare i VM
vann Daniel Ståhl
guld i diskus
och Perseus Karlström
tog silver i gång.

8 SIDOR/TT

Vad tycker du om nyheten?

16 kommentarer

  1. Anonym says:

    Han klarar det igen så vackert hopp han är älskad av många ja en riktig glädjespridare 🏅🏅🏅grattis

  1. Kommentera