Sport
Många glada spelare klappar om varandra vid sargen.

Sverige spelar om medaljerna

Det är VM i ishockey
för herrar i Tjeckien.
Sveriges lag Tre Kronor
har spelat mycket bra.
De vann alla matcher
i sin grupp.

I torsdags kväll
var det dags för
kvartsfinal mot Finland.
Det blev en mycket
spännande match.

Sverige hade pucken mycket
och hade många chanser
att göra mål.
Men Finlands målvakt
Emil Larmi stoppade alla skott.

Det stod länge 0–0.
Först i tredje perioden
lyckades Rasmus Dahlin
göra 1–0 för Sverige.
Då var det bara ungefär
fem minuter kvar av matchen.
Då trodde många
att Sverige skulle vinna.

Men Finland kämpade på.
De gjorde 1–1
när matchen nästan var slut.

Det blev förlängning.
Då vinner det lag
som gör mål först.

Då fick Finland
en spelare utvisad.
Joel Eriksson Ek
gjorde 2–1 för Sverige.
Han styrde in ett skott
från Victor Hedman.

– Skönt att vi lyckades
vinna till slut,
sa Joel Eriksson Ek
efter matchen.

Nu får Tre Kronor spela
semifinal mot Tjeckien på lördag.

Matchen börjar klockan 14.20.
Du kan se den på TV6
och på sajten Viaplay.

8 SIDOR/TT

Semifinaler i VM
  • Lördag klockan 14.20:
    Tjeckien mot Sverige
  • Lördag klockan 18.20:
    Kanada mot Schweiz
  • På söndag är det match
    om brons och final.

Vad tycker du om nyheten?

6 kommentarer

  1. Anonym says:

    Hej
    Kul att Sverige gick vidare och får möta Tjeckingen.

  2. Nils Fabregat says:

    HEJ! SÅG MATCHEN SVERIGE VAR BÄST! HEJA PÅ LÖRDAG 💙💛💙💛

  1. Kommentera