Sport
De springer och är glada.

Sverige vann i kvalet till EM

Nästa år är det
EM i fotboll för damer.
Just nu är det kval
för att få vara med i EM.

Sverige är med
i en svår grupp.
Men i fredags vann
det svenska laget
sin första seger i kvalet.

Sverige vann med
3–0 mot Irland.
Matchen var i Dublin
på Irland.

Johanna Rytting Kaneryd
var bäst i det svenska laget.
Hon gjorde två mål.
Fridolina Rolfö gjorde
det tredje målet.

– Jag älskar sådana här matcher.
Jag fick springa mycket.
Det passar mig,
sa Rytting Kaneryd
efter matchen.

I morgon tisdag ska
Sverige och Irland
spela en ny match i kvalet.
Men den här gången
är matchen på arenan
Friends i Solna.

Det är viktigt för
Sverige att vinna igen.
Annars kan det bli svårt
att få vara med i EM.

Bara de två första lagen
i gruppen blir klara för EM direkt.
Trean och fyran i gruppen
måste spela fler matcher
för att kvala till EM.

De andra två lagen i gruppen
är Frankrike och England.

8 SIDOR/TT

Vad tycker du om nyheten?

9 kommentarer

  1. Mohamud says:

    Realmadrid vann fotboll mot Dortmund 2-0 Realmadrid är bäst

  2. Ulla (Besta mamman) says:

    JAAA, Va bra🥰 Trevligt att sverige leder!😂😂; HEJA SVERIGE😂😊🥰😎.

    1. 8 Sidor says:

      Hej!
      Det är många länder som vill spela i EM.
      Det är så många att det inte går att ordna EM om alla ska vara med.
      Därför måste lagen tävla om att få spela.
      Den tävlingen kallas kval.
      /8 Sidor

  1. Kommentera